Bruksridningsträning!

I dag har vi tränat bruksridning här hemma. Jag tycker bruksridning är roligt för det kräver precison, coola hästar och en bra kommunikation. Så här står det om syftet för bruksridning i dess tävlingsregler: 

Syftet är att utbilda ryttare och häst för att ekipaget ska kunna
hantera olika situationer genom att ett förtroende byggs upp mellan
ryttare och häst. Målet är att skapa förståelse för hur hästen
fungerar vid en god hantering med bra hästmannaskap.
Hästen skall lära sig att lita på och lyda sin ryttare.

Tycker det är strålande och det är verkligen något som passar alla! Det är lågt tempo, bra miljöträning och ett bra test på hästens lydnad! 

I dag byggde jag i alla fall upp några hinder här hemma. Ryggning i vinkel, vändning i litet utrymme, pressenning, flytta grejer mm. Jag red både Tant och Pålstina och tränade på detta. Dessutom kom en tjej med sin islandshäst och tränade! Jag tycker ryggningen är svårast överlag, det är verkligen inte lätt att rygga i vinkel och desutom mellan två smala bommar! 

Från dagens träning, flytta hinkar från ett stöd till ett annat!
 
Jag och Tant!
 
Och så några bilder sen vi tävlade förra året:
 
Här hämtar vi något ur en brevlåda!
 
Halt i backe!
 

Kommentarer
Postat av: Desirée, Mánadis' Vildhäst AB

Bruksridning och Working Equitation är superroligt och jätte nyttigt, inte minst för att det bygger förtroende. Jag (som är partisk) tycker basjkirer passar väldigt bra till båda grenarna, men kanske bäst för bruksridning!

2014-10-12 @ 17:29:39
URL: http://manadisvildhast.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0