Olja!

Jag tycker att olja är ett väldigt bra fodermedel för de hästar som behöver lägga på hull. Har ofta gett det till mina hästar och jag köper vanlig rapsolja på affären. 
 
Det är bra för hästar som behöver få me hull men kanske inte behöver mer energi i ridningen. Man kan ge upp till 0,5 dl per 100 kg/häst och utfodringstillfälle men oftast behövs inte dom mängderna. Jag har gett 1-2 dl per dag. Hästarna blir även fina i pälsen av oljan! Oljan ska vara av livsmedelskvalitet och du kan använda annan olja än just rapsolja, vissa hästar är lite kräsna och kan känna av smaken i tex. solrosolja.
 
Men man måste var uppmärksam på att hästen verkligen behöver olja, är hästen tjock eller lättfödd behöver den ingen olja. Likaså om den är bra i hull (känn över revbenen) men saknar muskler, då behöver hästen protein och olja innehåller endast energi. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0