Hur vill du att din chef ska vara?

Jag tror vi får hästarna lite som vi gör dom! Självklart är hästar olika och har olika personlighet, men jag tror att vi styr dom mer än vi tänker på med vårat beteende och vår ridning. Om ryttaren är okoncentrerad och flamsig blir ofta även hästen okoncentrerad och flamsig, är ryttaren stressad blir hästen ofta spänd eller stökig, är ryttaren osäker blir hästen ofta tveksam och är ryttaren skärpt, fokuserad och gör sitt bästa -ja då går ofta hästen på bästa sätt!
 
Det låter ju så enkelt och självklart men varför ser vi då inte till att vara koncentrerade och ostressade i stallet? Kanske för att det inte alltid är så enkelt, vi lever i ett stressigt samhälle med mycket press och det följer ofta med oss till stallet. Jag brukar i bland tänka att man får vara lite skådespelare inför hästen. Men får låtsas att man har all tid i världen, att man inte alls är nervös för att hoppa den där stora oxern, att man tycker det ska bli jättekul att rida ut i spöregnet eller vad det nu kan vara. Det klart att det inte är så lätt att lura en häst, men många gånger får det oss att tänka i rätt banor. 
 
Om jag är nervös för att prova att sitta på en nervig häst första gången (vilket inte brukar vara så nervöst för jag ser alltid till att hästarna är väl förberedda) försöker jag inte visa det. Jag låtsas för mig själv och för den som håller i hästen att det är helt lugnt och inget att vara nervös för, pratar lite om oväsentliga saker och försöker ta det som det mest naturliga saken i hela världen. Då kommer hästen också tycka att det är rätt naturligt och självklart att man sitter upp, än om man gör en stor sak av uppsittningen eller vad det nu kan vara.
 
På en av dagens lektioner syntes detta tydligt. Ryttarna hade problem att klara övningen, en rätt enkel övning som ändå krävde att ryttarna red hela vägen, hästarna var lite flamsiga, vinglade och tog inte riktigt fattningarna. Så emellanåt hittade ryttarna sitt eget fokus, man såg hur dom bestämde sig för att klara övningen och hade full koncentration, och då vips såg övningen enkel ut och hästarna var lyhörda och lydiga. Och det är ju självklart, vem vill lyssna till en flamsig chef som inte tycks veta vad han vill eller vad som är målet? Eller vill ha en chef som står och skriker utan att någon lyssnar? Vi har nog alla bestämda åsikter om våran chef på jobbet, men hur många tänker på hur vi är i vår roll som chef över hästen? Jag tror på att vara tydlig, lugn, fokuserad, intresserad av hästen (personalen), att ge och visa förtroende och att visa sin uppskattning!
 
Det räcker ju inte att vara så den timmen man rider, utan hästarna läser av oss redan när vi hämtar som i hagen eller komme in genom stalldörren. Jag försöker tänka lika, försöker läsa av hästen redan när jag hämtar den i hagen eller öppnar boxdörren, jag försöker ge hästen ett lugnt och avspänt intryck av mig. Om jag lyckas? Det vet man aldrig, men det är ju värt ett försök.
 
Hur vill du att din chef ska vara? Och hur vill du att hästen ska uppfatta dig? Jag tror vi får hästarna lite som vi gör dom, vad tror du?
 
Jag undrar just vad Szum säger om mig...?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0