Hur svårt kan det va?

Jag blir mörkrädd när jag ser alla bilder med ryttare utan hjälm! Man ser dessa bilder på Facebook, i bloggar, annonser och tidningar. Att kändisryttare rider utan hjälm är självklart inte bra och ger fel signaler men jag blir faktiskt ännu mer oroad när ungdomar och hobbyryttare rider utan hjälm. För egen del finns inte ens tanken på att ens sitta upp på hästen utan hjälm! Och jag rider dessutom nästan alltid med skyddsväst, hjälmen är även på vid longering, tömkörning och löshoppning! 
 
Jag har så svårt att förstå varför man inte har hjälm. De argument jag har hört är att det inte är bekvämt, att det är för kallt för att ha hjälm eller att min häst är ju så snäll.. Eller "jag skulle ju bara"... Jag tycker dagens hjälmar är bekväma och det finns ju väldigt många varianter att välja på så alla borde kunna hitta en som passar och är bekväm. Är det för kallt att ha hjälm så är det för kallt för att rida, det finns ju dessutom jättebra tunnare hjälmmössor och öronlappar att ha under hjälmen. Sen spelar det ingen roll hur snäll häst du har, hästar är flyktdjur och även den snällaste häst kan bli rädd för något, dessutom spelar det ingen roll hur snäll hästen är om den snubblar, halkar eller går omkull! 
 
Bara häromdan var det en bekant som "jag sulle ju bara" vilket slutade med ambulans och hjärnskakning! Det är tillräckligt stora risker att rida och hantera hästar ändå, så det minsta man kan göra för att minska riskerna är att ta på sig en hjälm! Hur svårt kan det vara?
 
Hjälm på!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0