Mina tankar om longering!

Det har blivit ganska mycket longering för min del den senaste tiden. Jag tänkte jag skulle ta upp lite tankar om longering, fördelar och risker. Förr var jag lite "allergisk" mot longering, tyckte det var något den late gjorde i stället för att rida men jag har nu hittat många fördelar med longeringen.
 
Longering kan användas på många olika sätt till exempel:
* För att arbeta med kommunikation och lydnad, tex under inridningen av den unga hästen. Lära hästen kommandon som man sedan har nytta av när man rider.
* För att arbeta hästen utan ryttare, bra för att man ser hur hästen jobbar och kan styra formen med inspänning. Dock föredrar jag att jobba hästen i töm då man har lättare att påverka formen och böjningen då.
* För att förbättra galoppen! Speciellt bra för att träna upp galoppen på den unga hästen innan den är redo att galopperas uppsuttet.
* Som omväxling i arbetet. Man kan longera över små hinder eller travbomamr för att göra det ännu mer omväxlande!
* Som alternativ till motion när tiden tryter eller det är för kallt att rida.
* Innan uppsittning för att värma upp hästen. På den unga eller stökiga hästen kan det vara bra att checka av dagsformen, men även med andra hästar kan man ha nytta av att värma upp i lina. Det kan vara ett sätt att få i gång med sega hästen, att få hästen att börja i rätt form eller för den ryggömma hästen att få värma upp ryggen innan man sitter upp.
 
Det finns nackdelar och risker med longering också. Det är ett stort slitage på hästen att gå så mycket på volt om det inte görs på rätt sätt! Hästen ska vara i balans och arbeta i rätt tempo, bra underlag är också viktigt, och att hästen är rätt inspänd. Och sedan är det som med allt annat, det ska göras med måtta och med känsla! Tyvärr ser man ofta att hästen rusar runt i longeringen och det är mer avrastning än arbete, även longering är en konst man måste lära sig och var inte rädd för att ta hjälp om du behöver!
 
Många "longerar av" sina stökiga hästar innan de sitter upp, detta tycker jag kan var helt okej om det är något som sker i bland te. om hästen vilat eller är i en ny miljö men om det blir en vana och något som krävs för att man ska kunna rida så tror jag man är ute på svag is. Jag longerar ofta unghästarna en liten stund innan uppsittning från början, och gjorde även så med Szum men insåg att det inte var någon bra lösning. Ofta blir det så att det krävs längre och längre tid att rasta av hästen ju mer kondition den får, och ju mer amn longerar desto mer kondis får den, tills lut är det ohållbart. Dessutom vill man väl inte att hästen ska ha som vana att få busa runt första kvarten, inte så kul sedan när man rider. Med Szum jobbade jag ju i stället med huvudet, och med lydnad genom att jobba med olika markövningar i skritt, innan uppsittning. Har fungerat bra med honom!
 
När longering utförs på bra sätt, med hästen i balans och i rätt tempo, är det ett utmärkt komplement till ridningen. Jag tror det är väldigt viktigt att jobba hästarna mycket från marken, både för att få lydnad och kommunikation att fungera men även för att hästarna ska få arbeta utan ryttare emellanåt!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0