Snart treårstest!

Har du en tvååring som du planerar att visa på treårstestet i maj? Då är det hög tid att sätta i gång med den!
 
Det kan kännas som det är långt itll maj men tiden går fort och det är mycket som ska hinnas med. Jag tycker det är viktigt att börja med sin unghäst i tid så man inte behöver stressa, att den får viloperioder och att det finns tid för eventuella bakslag eller skador.
 
Treårstestet består av tre moment, dels visning av exteriör och gångarter vid hand, dels lösgalopp och löshoppning samt ett frivilligt ridprov (dock kan din häst inte få ut sitt eventuella diplom om den inte klarar ridprovet). Ridningen kräver givetvis förberedelser och träning även om ridprovet är enkelt (du ska kunna rida hästen i alla tre gångarter i båda varv), det är bra om hästen är riden i en okänd miljö vid något tillfälle innan så man vet hur den fungerar och reagerar. Annars är löshoppingen det som kräver mest förberedelser, jag tycker det är bra om man börjar med löshoppningen i tid -gärna några gånger redan när hästen är två år. I början handlar det mest om att hästen ska förstå systemet och vad det går ut på. Man börjar ju givetvis med låga hinder och jag tycker inte att man behöver hoppa på maxhöjd så många gånger, utan vid ett par tillfällen under våren kan man låta hästen hoppa lite högre för att sedan de sista gångerna innan testen hoppa lågt och enkelt igen. Tycker också det är önskvärt om man inte löshoppar så mycket sista tiden innan testet för då finns det risk att hästen lessnar. På testet ska hästen komma in på banan och tänka"Det här känner jag igen, det här kan jag, dom här hindren hoppar jag lätt, jag är bäst!" För att uppnå det så krävs rätt matchning, vilket både kräver fingertoppskänsla och erfarenhet.
 
Något man kanske inte alltid tänker på är att det krävs kondition och ork hos hästen på treårstestet, dessutom ger en välmusklad och vältränad individ ett bättre intryck och därmed bättre poäng. Den konditionen byggs dels genom inridningen och dels genom lösgalopp och löshoppning. Jag vill gärna rida unghästarna mycket ute i skogen med andra hästar, det ger både kondition och styrka men kräver ju givetvis att man är klar med inridningen i tid och inte veckan innan. Longering, tömkörning och framförallt stora, kuperade hagar att busa med kompisar i ger också konditon och bygger upp.
 
Som ni ser finns det många och goda anledningar till att börja med sin unghäst i tid. Detta gäller ju givetvis även om man har en blivande 4åring som ska visas på kvaliten eller kvala till 4 årschampionatet, börja i tid för sen går det fort!
 
Om du vill ha hjälp med utbildningen eller inridningen av din unghäst så är du välkommen att höra av dig, oavsett om du har en tvååring som ska visas, en äldre häst som ligger efter i utbildningen eller någon annan häst du behöver hjälp med. Jag kan även hjälpa dig med förberedelserna för treåstest eller kvalitetsbedömning, eller om du vill ha hjälp med till exempel löshoppning. Du är alltid välkommen att höra av dig!
 
Jag och Sickan på treårstestet 2011
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0