När ska ryttarna få lära sig hantera hästar?

Det är inte ovanligt att jag drömmer konstiga saker på nätterna, i natt drömde jag att jag jobbade på ridskola. På ridskolan var det en bit att leda hästarna till ridbanan och eleverna hade vissa problem med att leda hästarna. Då började åter mina tankar funder kring detta ämne; när lär sig ryttarna att hantera hästar?

Ju mer jag jobbar med unghästarna desto mer märker jag vad viktig hanteringen från marken är för ridningen. Det är alltid lättare att rida in en välhanterad häst! Som exempel Sickan, som vi red in i fjol. Hon har sadeltvång och många situationer som kunde bli farliga räddades av att hon verkligen är lydig och lyssnade på sin ägare som ledde henne i början. Många unghästar som kommer hit är stökiga i den vardagliga hanteringen, som att leda, binda upp och borsta. Men egentligen är det ju inte så konstigt för när lär sig ryttarna att hantera unga och stökiga hästar, och utbilda hästar från marken?

På ridskolan får man sällan göra mer än att sadla, tränsa och leda hästen till ridhuset. Med de nya, moderna anläggningarna behöver man oftast inte ens gå ut ur byggnaden för att komma till ridhuset. Åker man på ridläger har man möjlighet att få mer hantering annars är det få timmar som man hanterat hästarna. 

Det här handlar inte om att sälja in ett koncept som kräver en speciell utrustning, dyra dvder och kurser, som jag ofta tycker att nh (natural horsemanship) och liknande kräver, utan sunt bondförnuft och vanlig hantering. Men hur får vi in detta i ryttarnas utbildning? För det behövs! Jag har inget emot nh, men jag tycker det är fel att det ska krävas att man köper just deras grimma, grimskaft och spö för att kunna vara med. Jag tycker inte att vanlig, förnuftig hästhantering ska kräva speciell utrustning utan vara en del av den vardagliga hanteringen av hästen.

Vad tycker ni?



Kommentarer
Postat av: Sandra

Håller me dej,NH har blivit ännu en grejj de kan tjäna pengar på..

2012-06-18 @ 07:33:35
Postat av: Jenny

Ja, vad hände med "bonnförnuftet" egentligen..?

Svar: None
Pernilla Engström

2012-06-19 @ 10:47:24
URL: http://jav.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0