Ridlektioner med mångfald!

I dag började jag med att hoppa mina hästar lite här hemma inför lördagens tävling. Sen åkte jag i väg för lektioner. Helt underbart jobb när det är sol, vilket det var till största delen i dag. Jag har en stor variation och bredd på mina kunder och elever. Jag har barn, ungdomar och vuxna, nybörjare till tävlingsryttare, unghästar och äldre hästar. Och alla olika raser, tex. halvblod, ridtravare, shettisar, islandshästar och alla möjliga korsningar. I dag var tex. den yngsta hästen Sickan, 3 år som är under inridning medan ridtravaren Nina är 26 år! I bland har jag turen att få stå i ett varmt ridhus eller på en riktig bana med fina hinder men oftast är det enklare förhållanden, gräsbanor, hagar, gårdsplan eller en parkering, men det går det med lite fantasi! Det konstigaste stället jag har haft lektion på är nog parkeringen vid Thaipaviljongen här i Bispgården! Jag tycker det är oerhört roligt, intressant och lärorikt med den här blandningen av kunder! Det ställer stora krav på mig som instruktör att kunna utveckla och ge något till alla oavsett nivå, ambition, häst och yttre omständigheter. Men det är mycket utvecklande och lärorikt för mig att se så många olika typer av hästar! Med lite fantasi och påhittighet går det mesta att lösa, och man får ofta väldigt lydiga hästar när man rider på ett begränsat område! Nackdelen är att jag blir väldigt beroende av vädret! I vintras när det var -30 grader blev det inte många lektioner, och det om det regnar mycket blir det halt på gräsbanorna och då blir det lugna lektioner. Jag vill att alla ska kunna få hjälp att utveckla sin ridning, oavsett vilka förutsättningar eller ambitioner man har!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0