Vaccination!

I dag har hästarna blivit vaccinerade, jag tycker det är bra att ha vaccineringen den här tiden på året då det inte är några tävlingar och hästarna går lugnare. Mina två vaccinerades mot hästinfluensa och Corran även mot stelkramp. Mina fick mot stelkramp i fjol och det ges ungefär vart tredje år medan hästinfluensa vaccineras de mot varje år.

Efter vaccinering så får hästarna ta det lite lugnare några dagar och man bör ha extra uppsikt på dom. Det är inte helt ovanligt att hästarna får lite feber i samband med vaccinering, även bölder på halsen förekommer. Ofta är det små bölder där de fått sprutan men jag har varit med om en häst där nästan hela halsen svullnade upp! Min förra häst, Zazza, fick alltid feber dagen efter vaccinering! Detta trots att veterinärerna hävdade att det inte kunda vara så med de vaccin de använde.. Så hja lit extra koll på hästarna och tempa gärna dagen efter!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0