Nyttig övning!

I dag när jag red ut Tagg var han som vanligt spänd, laddad och okoncentrerad, även om han inte alls var på sitt värsta. På hemvägen red jag följande övning med honom vilket gjorde honom koncentrerad och fokuserad.

Började med att rida "bogen in" (som är en förberdande övning för öppna men med lite lägre krav på böjning och samling) till höger (runt höger skänkel), red så några meter innan jag rakriktade och red han framåt mot båda tyglarna. Ville försöka få ett jämnt stöd i tyglarna, och ökade traven lite. Sen red jag bogen in till vänster (runt vänster skänkel) några meter innan jag återigen rakriktade och red framåt. Jag höll på så rätt länge på hemvägen, jobbade i trav och han var rejält svettig efteråt. Det som är svårt när man gör det ute på en väg är att man inte har något stöd för bakdelen, men å andra sidan är det enklare att växla mellan höger och vänster. På Taggen gäller det att se till att man kan få lite böjning i kroppen och inte bara i halsen, han är inte redo att gå öppna ännu (eftersom han har svårt för böjningen och inte är eftergiven i innersidan) men detta är i alla fall en början! Ett litet övningstips till er andra som måste jobba hästarn mycket ute, utan ridbana och ridhus!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0