Snöoväder!

Första november och full vinter ute! Snöade och blåste hela dagen igår, snö på tvären. Jag gillar snö och hoppas att den stannar (men ser ut att kunna bli regn och plusgrader till veckan), men det var väldigt tungjobbat igår!

Började med att plocka ner en del av en hage som inte ska användas i vinter, och det blir lättare att rida upp i skogen, och i den hagen, när stängslet är borta. Sen spånade jag upp lösdrifterna så de är redo för hästarna att flytta in i.

Dags för hästjobb. Tog Clarinett och Lemonaden i töm. Tänkte rida Grå, var taggad på att komma igång med traven lite. Hon gillar inte blåst men jag tänkte att det nog går bra. Redan ut från hagen var hon lite sprättig och sen spänd när jag sadlade, men jag tänkte fortfarande att det ska gå bra. Började dock ana oråd när hon bockade på väg upp till banan! I vanliga fall skulle jag ju ha longerat henne och rastat bort överskottsenergin och spänningarna så hade det inte varit problem men nu går ju inte det. Gick några varv med henne, kändes lugnt. Satt upp, hade ju dessutom kappan som man ju blir lite klumpig i. Hann rida typ fem meter så börjar hon bocka. Jag hoppar av, går lite till, sitter upp igen. Denna gång hår det bättre, hon är spänd men ridbar. Givetvis busar stona i hagen precis när jag rider och det blåser rejält. Skrittar lite på henne, känns svårt att få henne att slappna av även om hon inte bockar då. Hoppar av, bör bort lite bommar och sockerbitar med henne så hon får en stunds skritt i alla fall. Bättre lycka nästa gång, med bättre väder!

Ungspannkaka till middag och sen stallet igen. Longerar Paris och jobbar med galoppen på henne. Rider Emina och Linda kommer och filmar lite. Det snöar fortfarande men lite mindre blåst. Vi longerar Iowa med sadel och stigbyglarna nere, och avslutar med att longera i tränset! Sen fick jag bråttom eftersom vi skulle ha möte med hästavelsföreningen.

Bokförde lite samtidigt som mötet, sen var det bara att fika lite och sova. I dag hoppas jag på lite lugnare väder och en massa hästjobb i snön!

Iowa fick låna ett täcke, lite kort över magen men som tur var hade täcket Linda beställt kommit till kvällen. Han har väldigt dåligt med päls om man jämför med tex Bob. 

Juliette och Grå i snöovädret! 

Clarinett! 

Lemonaden i arbete! 

Och efter jobbet! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0