Vinter och stängsel!

Stängsel, ström och vinter passar verkligen inte ihop! Hatar att hålla på med det på vintern för det är dessutom alltid kallt när det behövs göras!

I morse ägnade jag nästan 2 timmar åt att få ström i en hage där jag hade ström i söndags men inte nu längre. Hur jag än gjorde så fick jag inte strömmen att gå från hage 1 till hage 2. Hade till slut 4 övergångar men strömmen försvann i dom, och fick till slut ge upp. Planen var att rida två hästar men hann bara Lillebror. Han fick gå ett mer riktigt ridpass med travjobb och gjorde det bra.

Jag skottar ju inte min bana på vintern utan packar den med hästarna. Finns flera anledningar till det, framförallt är det mindre risk att det blir blankis om det blir plusgrader och regn, jag brukar ha barfotahästar och då är blankis en mardröm. Sen måste jag leja för att få banan skottade och det går ju inte ha hur stor traktor som helst. Dessutom älskar jag packad snö som underlag! Ett helt fantastiskt underlag att rida på när det är bra packat. Nackdelen är att det tar en del tid att få det packat (och då snöar det igen och man får börja om), och det blir lätt spår. Men även om de här spåren är tråkiga med de äldre hästarna sår de bra för unga och orutinerade hästar, som tex Lillebror. När de har ett spår att gå i behöver jag inte styra och svänga, hästarna blir trygga när de vet vart de ska gå och får mer bjudning och självförtroende. Det är verkligen stor skillnad. Sen blir det jobbigare när vi ska börja svänga i traven, men det får bli ett senare bekymmer. Målet är dock att gå banan jämnt packad utan spår, men ibland är spåren bra! 

På jobbet var vi två kort och dessutom en massa paket som ska lämnas ut efter black fridayhysterin. Efter jobbet var det meningen att jag skulle ha en träning men det var 17 grader kallt där så blev inställt. I stället grillad macka till mat och sen hjälpte jag Linda att hänga och sitta på Iowa, fick till strömmen i hagen dom jag kämpade med och tog Chokladen lite i töm. Det var då 18 grader! 

När jag skulle ge kraftfoder så var undertråden på ena hagen helt borta vid ingången. Så det var bara att ta fram stängslingsgrejerna igen! Ganska less! 

Nu hoppas jag att det inte är jättekallt i morgon och att alla hagar hela! 

Dagens enda bild, Lillebror rids! 



Kommentarer
Postat av: Desirée Jonsson

Ja fy tusan för elstängsel på vintern! Helt hopplöst att få någon effekt på stängslen, och unghästarna använder stängslet som tandtråd 😫 Vi har oanvända polarband liggandes, men för att kunna använda dem krävs att vi stängslar om (tätare) och verkligen underhåller alla band med att spänna och befria från snö. Sen är det mecket med grindar då man inte kan sätta ihop handtag..

Mycket bra filosofi kring att trampa ner på ridbanan, och låta unghästar och orutinerade hästar bli trygga i upptrampade spår!

2023-12-02 @ 16:22:21
URL: http://https://www.manadisvildhast.se/Blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0