Kan det inte sluta regna nu?

Energin tog slut direkt i morse när det började regna igen! Inte mycket men just nu är varje droppe för mycket, så sjukt blött och lerigt! Nu hoppas jag verkligen på värme och sol så det torkar upp!
 
Red Clarinett och Aifa på morgonen, båda lite dressyr. Kommer verkligen inte överens med sadeln på Aifa, testade ju min egen förra gången och det var bättre men inte bra. I dag slutade det med att jag red utan stigbyglar så jag lär ha träningsvärk i morgon!
 
Sen paus för lite rabarberkräm och kaffe, och sen upp på byn och tänka, det går mycket mer bränsle än man tror fast man bara kör här hemma. I dag gick bensinen återigen på nästan 24 kr/litern, det är för mycket! 
 
Tillbaka i stallet så red jag Zayats som fick hoppa lite. Första språnget var riktigt bra, sen var det blandat men betydligt bättre än när vi hoppade första gången. Ännu bara lågt, bara räcken och ur trav, men hoppar gör hon och det är ju huvudsaken! Sen skulle jag rida Kayden. Precis när jag höll på tränsa, vilket tog väldigt lång tid eftersom vi inte var överens om det, öppnade sig himlen och det fullständigt vräkte ner regn! Eftersom det innan var sol hade jag inte tagit fram någon regnjacka, så jag, Kayden och grejerna var genomblöta innan jag ens fått på honom sadeln. Men jag tänkte ju liksom inte ta av tränset när jag väl fått på det så jag tömkörde honom med såphala tömmar, och det lugnade sig med regnet så bestämde mig för att sitta upp ändå. Vi börjar vara överens om uppsittning en i alla fall, att man inte får backa när jag kliver upp på pallen. När jag började rida kändes det riktigt bra, han kändes mjuk i munnen och följsam, i några minuter... Sedan försökte han först resa sig men det parerade jag upp, sen hann jag bara rida lite till så började han bete sig märkligt, han försökte krafsa med frambenen, slog med bakbenen, började vingla... Jag insåg vad som höll på hända och skyndade mig få fram honom, han försökte ju troligen lägga sig med mig på! Efter det avslutade jag ganska snabbt, hoppas att det var för att han var genomblöt som det uppkom, han var verkligen inte på humör i vädret!
 
Jag var genomblöt, hjälm och handskar som precis torkat efter tisdagens skyfall var genomblöta igen och tömmarrna vill jag inte tänka på när de ska bli sig själva igen. När jag sen kom bort till Nisse så hade det knappt regnat där! 3 km bort! Gjorde pastasås på köttresterna sen i förrgår och åt med spagetti, bytte lite kläder och sen stallet igen! 
 
Hoppträning, först en grupp om två ekipage som fick träna på att ha hästen i ramen, och sedan en väldigt ung ryttare som tränar inför clear roundhoppning! Himlen var kolsvart men vi slapp mer regn. Sen longerade jag galopprogrammet med Chokladen innan jag nattade hästarna. Avslutade kvällen med att baka en rabarberkaka, mycket rabarber nu men jag gillar det så gäller att passa på! Nu ska jag försöka sova med en väldigt busig kattunge! Förra natten sov Doris hela natten i sängen och väckte mig bara en gång, i kväll är hon piggare och busar mest runt! 
 
 Blir inte så många bilder när hästarna är leriga eller blöta hela tiden, här är dagens enda bild. 
 Chokladen longeras! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0