Ukraina! ❤️

Ryssland gick in i Ukraina i dag. Det är overkligt och långt borta, men också så verkligt och nära! Helt plötsligt är mina bekymmer och orosmoment om hästar, tid, ork och pengar ingenting mot att vara på flykt och få sitt hem och liv bortryckt! Med det nog om detta, det här är en hästblogg och jag har gjort mycket intressant i min lilla hästbubbla i dag!
 
I morse mockade jag först en lösdrift innan jag lastade in Grå och Clarinett och körde de till Nisse, och sedan även Chokladen vilket innebar att Wasabi blev ensam i hagen hela dagen. Nu var hon ju inte ensam på gården och hon har varit lämnad i hagen förut men det var ett tag sedan och nu blev det verkligen hela dagen, men det gick så bra. I alla fall så kom Ulrika och gick igenom hästarna.
 
Först Clarinett där vi skulle hitta ledtrådar till att hon har så svårt i galoppen. Men vi hittade inte så mycket, en has som är lite trög och stel, och några låsningar i sadelstaden som har gjort att hon haft svårt att lyfta ryggen, vi kollade givetvis sadeln men den verkar inte vara orsaken utan troligen någon vurpa. Låsningarna släpptes på och hasen ska jag gymnastisera.
 
Sen Chokladen som ju inte är helt enkel att behandla men som numera går att massera även bakdel på, hon är mycket bättre bak men vi hittade lite i bringan på vänster fram så nu får jag jobba med det också. Grå sist ut, hennes muskelskada på vänster bak var mycket bättre och drt blev fokus på annat. Hon har jag ju misstänkt länge för magproblem, hon har ätit Gastroaid i fjol vinter och nu vetekli. Är ganska säker på att hon hade magsår när hon kom till mig, nu märks det mest att hon blir sur (men bättre på sommaren) och lätt blir lös i magen. Men Ulrika märkte av det i dag med spänningar runt mage och rygg, vi har varit inne på det tidigare men sista två åren har fokus legat på muskelskadan. Nu kan vi åter jobba med andra spänningar, och jag måste fortsätta grubbla över magproblemen.
 
Sen gjorde vi en sitsanalys på mig, jag upplever att jag fått sämre balans i min sadel och ville grubbla runt det. Jag har ju väldigt mycket olika skador och problem i kroppen (låsningar mellan skulderbladen, spänd i nacken och axlar, extra ländkota, trasiga kotbågar i länden, ischias till och från, gallan spökar, armbrottet i fjol och ont i ljumskar/höfter), jag är ganska sned när jag står och går, men måste ändå säga att jag var oväntat rak i sitsanalysen! Det betyder ändå att jag till viss del lärt mig vara rak i sadeln och kompensera för mina snedheter, sen är det ju långt ifrån perfekt och jag fick lite fler verktyg att jobba med i dag. Och mycket riktigt visade sig sadeln inte passa mig perfekt längre, den är för smal för mig och jag ska nu försöka padda upp den så länge. Men en, helst två, nya sadlar står högt på önskelistan nu!
 
Sedan åkte vi till en av mina elever vars ponny också skulle behandlas och ha lite sadelkoll. Som vanligt en väldigt intressant dag med Ulrika, många nya lärdomar och givande diskussioner! När Ulrika åkt hem så red jag ungponnyn som jag ridit någon gång nu, men den var i dag lite ofokuserad. Sen lite fika innan jag körde hem hästarna igen, hann precis hem med dom till mörkret kom. Nisse var och köpte pizza medan jag körde hästar för ingen orkade laga mat, Linda kom förbi en sväng och jag avslutade med att natta hästarna. En bra dag i min bubbla, en mindre bra dag i världen!
 
Nymasserad ponnyrygg!
 
Nisses katt Holger har precis fått syn på en av de nya kalvarna, kolla svansen! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0