Digital ridlärarkurs!

I dag har jag suttit inne hela dagen,. I morse snöade det och har kommit nästan en decimeter till, men på dagen var det sol och fint och då kändes det lite jobbigt att sitta inne.
 
Jag var tidigt i stallet och longerade Wasabi lite innan det var dags att logga in på datorn. Hann fixa en riktig gofrukost medan de startade upp kursen. Gräddade baguetter (sånna lite grövre med frön, jättegoda), kokade ägg, hade fixat kaffe innan och köpt juice. Så blev långfika framför datorn. På förmiddagen var det först Maria Terese Egnell som föreläste om sits och hur olika svagheter i ryttarens kropp påverkar resten av kroppen och sitsen. Har lyssnat till henne förut (2016) men känner att jag snart måste gå kurs för henne igen.
 
Sen var det om att lära sig se bakbenshältor. Intressant men jag känner mig sämre på att se vart hältan sitter nu än innan... Helt enkelt så att jag trodde nog att jag kunde se lite men när vi gick igenom de olika exemplen insåg jag hur jäkla svårt det är, men jag är i gott sällskap då undersökningar visar att även elittränare har svårt att bedöma bakbenshältor, och endast strax över 50% av veterinäretna kunde med ögat se vilket bakben det var. Svårt men intressant.
 
Stekte köttbullar och färsk spagetti till lunch, och på eftermiddagen handlade det om hästvälfärd. Om olika inlärningssätt (positiv förstärkning, negativ förstärkning mm), smärtuttryck, hästhållning mm Här passade jag faktiskt på att bokföra lite samtidigt då det inte krävdes samma uppmärksamhet på skärmen. Dagen avslutades med genomgång från utbildningssektionen. Händigt med digitalt för man slipper åka, men tråkigt att inte träffa folk. Vid ett tillfälle tappade jag fokus när jag tittade ut och det sprang 9 hästar lös på gården, Nisse skulle byta hage och de tog ett rejält ärevarv runt gården, sånt händer inte om man är i någon föreläsningslokal. Ändå bra dag även om jag hade önskat lite mer djupgående föreläsningar.
 
Sen åkte jag och hade lektioner och tömkörde en häst, det var de lektioner som jag skulle haft i torsdags men som jag fick ställa in pga kylan. Bättre väder i dag! Inte haft så mycket tid för mina egna hästar i helgen och ny väntar två dagar på Ica, men det är ju som det är och det kommer fler dagar. Dock mycket inspiration i helgen och det behövs! Nu hoppas jag på riktiga kurser, clinics och fortbildning när restriktionerna släpps, jag är riktigt sugen på det nu!
 
Wasabi i morse
 
Typiskt Wasabi, linan i munnen och huvudet i rörelse!
 
Gottfrid var intresserad av kursen:
 
Några bilder från föreläsarnas presentationer:
 
 
 
 
 
Det sista jag gjorde i kväll var att försöka skotta fram brevlådan, innan såg drt ut så här! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0