Tandläkardag!

Igår var det dags för tandläkaren till hästarna igen, hur ofta kollar ni era hästars tänder?
 
Jag försöker, i den mån det går när man har så här många hästar och hon som kollar åt mig bara kommer en eller två gånger per år, kolla de vuxna hästarna vartannat år, om det inte är något som gör att de måste kollas oftare. Unghästarna kollas som 2,5 år (då tas eventuella vargtänder bort innan inridning) och 3,5 år, på de vill man ha koll att de fäller riktigt, i år fick Wasabi en extra koll.
 
Jag hade med Chokladen, Dajmen, Wasabi och Szum, dessutom var Bea med, och Paulas Juliette kom också. Vi körde alla hästar till Nisses stall, så vi fick hjälp av Sanna och kunde ha två transporter. Så första svängen åkte Wasabi och Bea, och Dajmen och Chokladen, Dajmen som ju inte alls är så van att åka gick först upp i den för dom nya transporten! Nästa sväng hämtade jag och Sanna Szum och Linda åkte till Paulas stall och hämtade Juliette.
 
Alla hästar såg bra ut i munnen, och skötte sig galant, det gick väldigt smidigt och på drygt 2 timmar var 6 hästar kollade! Lite smågrejer att hålla koll på, en liten fraktur på en tand som inte påverkar än, några foderinpackningar och ojämnheter men de flesta av mina bör klara sig i två år till nästa koll. Fika gjorde vi ju så klart också och sen skulle alla hästar hem igen. 
 
När hästarna var körda hjälpte Linda mig att hänga lite på Zayats. Hon tyckte nog visserligen att jag var lite klumpig att bära på, men det var betydligt läskigare att gå förbi transporterna på gården än bära runt på mig!
 
Sen gjorde jag köttfärssoppa till mat, Linda åt här och vi blev väldigt trötta. Jag som hade varit lite nervös för den här dagen hade ju sovit dåligt. Men när jag nattade hästarna så tog jag i alla fall Clarinett i töm, och så blev det även lite bokföring med tjurig dator på kvällen. Börjar ju närma sig momsrapport igen så dags att öka hastigheten på bokföringen men datorn verkar vara på väg in i pension!
 
Gårdagens enda bild, Chokladen väntar utanför Nisses stall. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0