Snöyra!

Verkar som att jag nu får all snö som jag bett om i vinter, lite försenad leverans bara!
 
Tuff dag igår, men den började som vanligt. Jag jobbade hästar, nu med snö över isen så det är nästan lika halt som innan men ser bättre ut! Jag jobbade Grå i töm, ville se hur hon såg ut efter att hon hade fastnat i staketet, och hon fick även börja trampa ihop snön på banan. Nummer två var Clarinett som jag ville försöka hitta känslan från träningen med, vi red i hagen och i alla fall traven kändes riktigt bra. Chokladen, som halkar betydligt mindre än Clarinett, red jag på banan. Hon kändes riktigt fin och jag har bestämt att hon ska få en liten vila nu då hon utvecklats mycket på slutet och kan behöva smälta lite, även Eliskja ska få ett par veckor vila nu. Avslutade med att tömköra Wasabi, det gick bra och polletten var fortfarande på plats så nästa gång Kan jag nog ha vanlig tömsättning.
 
Sen mat och i väg på ett par lektioner, eftersom det är sportlov så kunde vi börja tidigare och tack vare att det då var ljust så kunde ryttarna rida på olika lägdor där det inte var is under. På kvällen, vi hade tittat på Auktionsommar som var inspelat här i närheten i somras, och jag var precis på väg att dyka in i duschen när Nisse som gått ut för att fixa hästarna kom in och skrek om att hästarna var lösa och att det låg en död häst i hagen! Fort ut, 3 ardennerhingstar och 8 ston av varierande raser var ute och galopperade runt på gården. När vi fått in alla ston i stallet, och hingstarna i ladugården, och fått någorlunda koll på kaoset så låg då en häst kvar i hagen. Det var en av ardennerhingstarna, just då trodde vi att han blivit sparkad men veterinären var här och skrev intyg i dag och trodde mer på hjärtstopp, eventuellt pga ett hjärtfel. Fruktansvärt tragiskt, så snäll hingst och dessutom var vi rätt chockade, så fort det går! När jag kom hem var allt lugnt, mindre än två timmar senare kaos och han borta.
 
I dag har jag jobbat på Ica på förmiddagen, eftersom det är sportlov så är det många som vill vara ledig så jag passade på att jobba en halvdag extra, behövs ju nu när det är så lite lektioner. Efter lunch bestående av varm nyponsoppa med glass och äggmackor så gjorde jag ett stallryck i snöyran. Grå fick gå i töm i dag med, borde kunna rida igen snart, Clarinett red jag i skogen och trampade upp stigen, och även slingan som jag försökte trampa upp förra gången det var snö. Jag gjorde bakbromsträningen med Lemonaden och hoppas på att kunna göra det några dagar i rad nu, även om det var på gränsen med underlaget, så vi kommer igång. Dajmen, som var väldigt spänd och flyktbenägen i dag, tömkörde jag med sadeln och kunde trots dagens ofokus ändå avsluta med att sitta upp en gång, ändå ett framsteg och jag fick lite nya idéer i dag.
 
Sen gjorde jag pizza till middag och på kvällen red Linda ett dressyrpass i snöyran, underlaget höll riktigt bra och hon kunde rida fullt ut i trav i alla fall. Nu har jag fått ett omtag på förkylningen och hoppas att det ska gå bra att sova ändå!
 
Grå på banan i dag!
 
Obligatoriska kliande!
 
Snöig tur på Clarinett!
 
Yster Dajm! 

Kommentarer
Postat av: Desirée Jonsson

Så sorgligt och hemskt med hingsten. Ja, hela situationen, vilket kaos.. Gick det ens att sova efter det?

Beklagar verkligen.

Svar: Det känns som att det varit en jobbig vecka som liksom eskalerade i tisdags kväll. Nu hoppas jag att det ska vända, men förbaskat tråkigt!
Pernilla Engström

2020-03-05 @ 07:24:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0