Vårkänslor överallt!

Alltså jag kan inte komma ihåg att mina hästar brukar bli så här knäppa på våren? De flesta av stona är superbrunstiga och alla hästar tycks ha vårkänslor upp över öronen!
 
Jag jobbade i dag och efter jobbet, och kräm till fuskmiddag så åkte jag och Nisse först och hämtade min bil på verkstaden, den både låter och går som ny igen efter att ha fått siit hål i avgassystemet lagat. Direkt till stallet sen där Linda och Paula väntade. Eftersom det har gått så bra att rida ut nu, även när Paula var ute för första gången sist så tänkte jag ta Dajmen som handhäst, inget konstigt med det för det har vi gjort massor även om det inte blivit i vinter.
 
Men när det första som händer är att en häst trampar i en vattenhink full med vatten så kanske man borde förstått vart den här ridturen skulle sluta... Clarinett lyckades alltså trampa rakt ner i en vattenhink på väg till uppbindningen! Sen höll allt sig ganska lugnt tills Paula satt upp, hennes häst var lite spänd och det kände nog Dajmen på sig så precis så försökte hon dra en repa! Det gick bra, men i vanliga fall skulle Clarinett ha blivit arg på Dajmen som inte kunde uppföra sig (några av er kanske minns i somras när Clarinett bet en stor tugga av Dajmens schabrak? Det inlägget är från 1/9 2019) men eftersom Clarinett är så brunstig nu så bara smågnäggade hon åt Dajmen. Detta gjorde att Dajmen (som faktiskt är nästan den enda som inte är brunstig) såg sin chans att lattja.
 
Så vi kom bara upp på gården innan hon återigen försöker dra i väg, detta samtidigt som Juliette (Paulas häst) på något vis lyckas dra fram den tomma sandbaljan och fastnar med svansen (tror jag) i en snöskyffel!! Hur detta gick till kan jag inte förstå då dessa givetvis stod placerade vid min bro och inte på vägen. Men Clarinett som har en tendens att vara lite bakskygg när hon är spänd flyger i luften av detta skrammel och jag tappar såklart Dajmen. Som tur var lossnar skyffeln och Juliette är ju givetvis rädd men inte galen på något vis, och Paula sitter stadigt kvar. Jag hoppar av Clarinett, fångar Dajmen och med hjälp av Linda stoppar jag in henne i hagen igen.
 
Vi går upp på banan, vid det här laget är det fyllt race i alla hagar, börjar om, byter rutt och rider upp i skogen i stället. Det börjar visserligen inte heller så bra då Juliette inte ville gå över ett enormt dike som var tre decimeter brett och Bea inte riktigt ville gå först men när vi väl kom igång gick det bra och alla satt kvar och kom hem!
 
Efter detta så tog jag Szum i töm, då var det redan mörkt så när jag var klar med honom så tog jag bara in hästarna och sen fick det bli kväll, jag putsade inte ens grejerna men det är ju en dag i morgon med!
 
Hästar på rad! Bea, Juliette och Clarinett! 
 
Dajmen innan kaoset! 
 
Så söt! 
 
Och sen efter i sitt nya täcke som jag har fått (!!!) av en elev! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0