Unghästtestet 2019!

Igår var det då dags för Dajmens stora dag, med unghästtestet!
 
Jag började dock dagen med att rida Chokladen som ska gå dressyrträning i dag. Sen kom Paula och hjälpte mig tvätta av Dajmen, och sen så knoppade jag henne innan vi lastade och åkte till Timrå. När vi kom dit var det visst Nasse i Nalle Puh vi hade fått med oss! Dajmen tyckte att världen var jättestor och allt var läskigt, och ville inte ens gå in i stallet! Men med lite övertalning gick hon in och fick börja stå där och äta lite hö medan vi tittade på någon häst. Sen tog vi ut henne igen, gick runt och tittade på allt, gjorde id-koll, mätte och fotade henne, och allteftersom försvann Nasse och min Dajm kom fram! Då fick hon gå in och äta en dryg timme medan vi tittade på fler hästar.
 
Jag var lite orolig att Nasse skulle komma fram igen när vi kom in i ridhuset men det gick bra! Såklart var hon lite spänd men inte så mycket och fortfarande påverkningsbar. Hon stannade en gång när vi hoppade fram men sedan hoppade hon som hon skulle,  jag tyckte kanske att hon stid emot lite och hoppade lite spänt, men hon var ändå fokuserad och fick bra språng. Tycker även att det gick bra att springa med henne så jag är nöjd med visningen!
 
Dajmen blev klass 1 i både gångarter och hoppning. Hon fick poängen: 
Typ 7.5
Huvud, hals, bål 8
Ben 7.5 (kom ihåg hur hon såg ut som föl!!!)
Skritt 7.5
Trav 7
Galopp 7.5
Hoppning teknik o förmåga 8
Hoppning temperament o samarbetsvilja 7.5
Gångarter 45 p och hoppning 46p
Bra och jämna poäng som visar att det är en häst av god kvalitet. Hon fick även omdömet av Jan-Ove som var domare att hon ännu är outvecklad, så jag tycker att det borde finnas mycket att utveckla!
 
Efter visningen fick hon vila lite, vi fikade och Paulas familj hade kommit dit, de skulle i väg och äta middag sen. Men när det var dags att lasta så var Dajmen övertrött och ville inte gå in i transporten! Jag kan förstå henne.. Vi försökte trixa lite men det är svårt på en häst som alltid gått rakt in och därmed aldrig behövt linor eller sånt, dessutom på ett stökigt ställe och bara jag och Paula med hästvana, och Paula med typ en arm då hennes axel är dålig. Vi hade väl hållt på i kanske 20 min, även vi var ju trötta så vi var ganska uppgivna när en arbetskollega från ridskolan när jag jobbade där dök upp! Hon skulle träna i Timrå och såg vårt dilemma, tog inye ens ett par minuter så var Dajmen inne och jag kunde åka!
 
Väl hemma möttes jag av en förtvivlad Linda, Lemonaden hade bestämt sig för att gräset var grönare på andra sidan och hade dragit ut till och med när Linda stod och såg på! Med sig ut tog hon såklart Wasabi också! Så kag satte på henne "tentaklerna" (alltså ståktråd på grimman) och tog ner henne till beteshagen så hoppas jag att det ska vara lugnt ett tag! Hon är ganska billig när hon börjar med sina rymningar!
 
Jag och Nisse åkte upp och köpte mat på byn, det var redan sent och ingen orkade laga mat. Sen nattade jag hästarna, nu får alla sova ute igen och sov! Nu är det ny dag och nya äventyr med mina fina unghästar!
 
Innan avfärd:
 
I väbtan på att komma in i ridhuset:
 
Under visningen:
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0