Avverkning!

Nu är det spännande dagar på Brännan!
 
Jag har vetat ända sedan i somras att det ska avverkas och gallras här i vinter. Det är grannskiftet sim ska gallras och det ligger precis ovanför stonas lösdrift, och när maskinerna ändå är här så ska jag ta ner det sista på mitt som dock ligger lite längre från gården. Har förstått att det är på gång och i måndags på lunchen ringde både Norrskog och han som kör skördarn och sa att de skulle köra nära hagen. 
 
Men det har hittills gått bra, skördarn hörs ju väl och lyser upp när det är mörkt, och framförallt braken när träden åker är lite otäcka. Dock verkar hästarna acceptera det bra så länge de är i hagen, att rida är lite mer spännande då det försvinner lite fokus. Nu är det ju bara några dagar, och de vänjer sig ju, och sen tror jag inte att skotarn kommer vara lika otäck. Sen blir det spännande när timmerbilarna ska upp och hämta virke bara typ 50 meter från stallet! Men vilken miljöträning de får!
 
I måndags kväll så jobbade jag Clarinett i töm. Igår började jag med att jobba Chokladen i töm, och sen red jag Gadjet. Red honom på den uppskottade planen där virket ska ligga sen, han var först lite spänd över skördarn men den åkte sedan uppöver skogen och försvann, fanns dock lite spänningar att fortsätta jobba med! Försökte även hinna rida Zebbe medan skördarn var borta, longerade först med en massa galopp, och såklart hörde jag maskinen komma neråt precis när kag skulle sitta upp. Så vi red lite snöpulsning i en hage och sen red vi lite runt på gården, han höll fokuset bra trots störningarna.
 
Sen ringde Nisse och behövde hjälp att dra igång bilen, så jag åkte och hjälpte honom och bestämde mig snabbt för att ändra planen och följa med honom till Sollefteå. Medan han var hos tandläkaren så gled jag runt lite och sen handlade vi foder, mat, lite annat och åt. Jag var nöjd att jag hittat sadeltvål och handskar till bra pris.
 
Så blev det ett kvällsryck i stallet, jobbade Lilla Grå i töm och red Szum. Längesen jag red honom nu men han var trots det rolig att rida och jag hoppas kunna hålla i det här nu!
 
Och sen höll jag på i 45 minuter för att kunna vrida om nyckeln i bilen! Jag älskar inte direkt min bil just nu... Jag hann i alla fall se lite från unghästdressyren i Göteborg där Zebbes ägare vann 7åringarnas tävling stort! Så roligt!
 
Zebbe-öron! Och snöar har det gjort i flera dagar igen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0