Oktober!

Oktober nu och det känns som höst ute, dock fina dagar men kallt på natten.
 
Igår började jag med att gå runt den andra lösdriftshagen och kolla stängslet, jag plockade även bort tråden på en annan av vinterhagarna. Det är skönt att gå igenom allt nu, när det känns jobbigt så tänker jag på vad jobbigt det skulle vara att göra det i vinter med en meter snö och 20 minusgrader!
 
Det blåste rejält igår, jag red Tant som var rejält taggad i blåsten! Vi red bort till Nisse och kollade läget. Sen fick Szum gå galoppprogrammet i lina innan jag tog fikapaus och även en sväng på Ica för att handla det jag glömde igår.
 
Eftermiddagspasset inledde jag med att rida Clarinett i dressyrsadeln, lite strul i höger galoppen från början med lite byten men det blev bättre. Vänster galoppen är bättre och den började jag korta upp lite, där saknas mest lite styrning. Vi red in i en staketstolpe också, i trav, så det där med styrningen får vi nog trimma på! Fortsatte med att tömköra Pavel ut, den här gången gick vi på nersidan vägen, tränade på en massa bra att kunna saker, som att stå stilla på halt i en evighet! Avslutade med att ta in Chokladen och borsta henne. Sen blev det grillning på kvällen och även lite Kapten Morgan och cola!
 
I dag red vi ut på förmiddagen, jag, Elise och Malin, Malin red Clarinett och jag Tant, Elise red såklart Gandalf. Det blev en riktigt härlig tur i det härliga vädret! Sen hjälpte Malin mig med Pavel. Hon ledde mig många varv på banan när jag stod i stigbygeln, när jag står i stigbygeln är jag i samma position som när jag sitter i sadeln men det är lättare att komma av om något händer. I dag tränade vi på att jag kunde röra mig, flytta överlivet upp och ner och klappa honom medan han skrittade, stannadeoch startade. Jag kan ju utan problem stå i stigbygeln, röra mig, vifta med armar och sitta på honom på stillastående men så fort vi kommer i rörelse så blir han spänd ochvreagerar på minsta lilla rörelse från mig. Det här är något jag märkt tidigare med honom, tex så fungerade ju de förberedande uppsittningsövningarna bra på stillastående men när han skrittar så reagerar han betydligt mer och tycker tex att det är jobbigt när jag drar i stigbyglarna (vilket han inte bryr sig om alls annars). Så det är som att börja om från början när han rör sig, intressant och man lär sig något nytt hela tiden.
 
Sen longerade jag Chokladen! Hon har ju inte gjort det sedan innan betet men det gick jättebra, trav-skritt-trav i båda varv är inga problem och hon gjorde det dessutom på ett bra sätt! Sen ägnade jag en massa tid åt att ta ner tråd i en av sommarhagarna, och sätta upp tråd i vinterhagen som jag påbörjade igår.
 
I kväll har vi ätit rester sen igår, varit och hälsat på några vänner och jag har betalat räkningar, nu är det uppladdning inför i morgon som gäller!
 
Szum var lite trött igår när han skulle jobba...
 
Chokladen i stallet igår!
 
Från dagens ridtur!
 
Full fart i stallet i dag!
 
Chokladen efter longeringen!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0