Glamour med hästskit?

Det är inte så glamoröst att vara hästföretagare, vissa dagar mindre än andra! När man mockar bäddar och spolar boxar så känns vita ridbyxor och blankputsade träns långt borta, och mångas bild av att man som hästföretagare ägnsr dagarna åt att pussa på föl och galopperar över gröna fält hela dagarna känns långt borta när man står ute i ösregn och har lektion eller hackar is i många minusgrader. I dag har både fått känna på den mer galammiga sidan när jag red ett toppenpass på Szum men också fått mocka skiten ur mig under eftermiddagen. Tyvärr är det bara att inse att det är en hel del som måste tas igen nu när jag fått ta det lugnt på grund av de där jäkla revbenen, bara att kämpa på!
 
Började medett dressyrpass på Tant. Kan säga att jag kände av  gårdagens ridpass i benen och ljumskarna i dag och för att få bort det så började jag direkt emd drssyrsadeln i dag med! Tyckte det kändes bättre med den på Tant i dag, det har ju inte känts riktigt bra med dressyrsadeln på henne men i dag testade vi en annan padd och det blev mycket bättre. Sen var hästen lite mer genomriden i dag så det kändes överlag bättre även omjag så klart fick rida för det. 
 
Rida för det får man även på Szum, men i dag fick jag verkligen belöning för det jobb jag gjorde. Vi körde i hoppsadeln i dag och med bommar och små kryss frambyggda, Han började, i vanlig ordning, med att vara lite istadig. Han ville inte trava och sen ville han stanan i hörnen och titta på hästarna i hagen... När vi kommit igenom det så kom nästa problem, det gick inte att styra hästen. Jag hade travbommar på mitten av banan och vände över och bytte varv hela tiden, men han lade sig i innertygeln och gick knappt att styra på bommarna. Jobbade i genom det med många små volter och en massa vändningar och då släppte han och kunde vända på en femöring. Men då blev han lite på och framåt, så dåsatte ajg mig ner i sadeln, och då jäklar vad fin han blev! Allt släppte och han var som smör att rida! Förutom travbommarna så travhoppade vi några små kryss (fast vi hoppade inte så mycket utan travade mest över..) och galopperade över en bom.Jag tror att när jag hittar ridbarheten i galoppen så kommer jag ha en otroligt fin hopphäst, känslan i galoppen är att jag skulle kunna styra på vilket hinder som helst med den. Om jag kunde styra alltså! Hur som helst så är jag supernöjd med honom i dag, nu är han dyr!
 
Sen mockade jag ur de två boxarna som var kvar, jag har ju inte kunnat mocka med revbenen men nu går det som tur var bra. Det är rätt tungt att mocka ut vinterbädden och det blir många kärror, men skönt att det är gjort. Dessutom tvättade jag ur boxarna med högtryckstvätten. Sen fick Szum på sig sin tappsko innan en riktigt god middag framför RyttarVM väntade. Fläskfile med kantareller och tomter i kantarellsås och råstekt potatis till det, värsta helg middagen på en torsdag!
 
På kvällen var det Leones tur. I dag longerade ajg honom först, inspänd i alla gångarter, innan jag jobbade honom från marken på lite olika sätt. Det sista jag gjorde var att "rida" honom från marken, dvs jag fick bredvid och gav kommandona precis som när jag rider. Sen satt jag upp och red själv i skritt. Vi red ett varv åt båda håll, gjorde lite halter och provade att svänga. Gick riktigt bra och jag tycker vi börjat samarbeta nu och det känns som han börjar lyssna på vad jag vill. Väldigt nöjd med honom i dag! På kvällen blev det lite äppelpaj hos grannarna och nu väntar sängen!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Näe, glamouren känns väldigt avlägsen ibland ;)

2014-09-05 @ 11:45:51
URL: http://jav.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0