Veterinärbesök igen!

Här har man inte haft ett veterinärbesök, förutom rutinärenden som vaccination och tandkoll, sedan 2008 och så slår jag till med två besök på två dagar! Det där sista besöket 2008 var för övrigt rätt intressant, och väldigt billigt! Jag var med Räkan till Mantorps klinik pga hälta och misstänkt bakknä, när vi kom fram så visade det sig att jag var där på fel dag så det vara bara att åka hem igen. Jag blev lite less ochj provade att tömköra henne dagen efter, hon var då ohalt och jag kunde sedan avboka min tid! Sen dessa ahr inte Räkan varit halt frutom ett gäng hovbölder.
 
Dagens veterinärbesök stod Chokladen för, hon har ju haft ett sår i tre veckor. Inget djupt eller allvarligt men det vill inte riktigt läka och har varit svullet till och från, kändes som det var dags att kolla upp det nu eftersom det blivit lite sämre sista dagarna. Så nu har min lilla fölunge som knappt gick att klappa på i somras fått trava upp vid hand på stallgången, fått sprutor och blivit rakad! Veterinären trodde det bara var en infektion i huden och inget allvarligt men för att minska risken för framtida men eller komplikationer så ska hon nu få pencillin och anti inflammatoriskt. Jag är så otroligt tacksam att hon är uppstallad hos grannarna så jag får hjälp, speciellt pencillinet känns läskigt att ge, men det blir mycket hantering för henne. Inget ont som inte har något gott med sig! Tycker att hon var jätteduktig i dag och av mig får hon MVG! 
 
Halva dagen gick ju åt till detta, först veterinärbesöket, sedan hjälpte jag till med lite mockning och pyssel där och drack lite kaffe innan jag åkte hem till mitt. När jag kom hem var Elise här så vi skrittade ut med Midas och Gandalf. Efter skrittturen var jag lite kall men fick upp värmen snabbt när jag skulle dressyra med Tant, hon var som en duracellkanin i dag! Vi red lugnt med tanke på underlaget men hon var otroligt energisk och arbetsvillig vilket gjorde att hon var superrolig att rida och fin! Den här tiden på året jobbar jag mycket sidvärts, skänkelvikning, bogen in och öppna längs långsidorna, flytta på volten och skänkelviknng på hörnlinjena och diagonalen. Och ni som har planer på att rida LA dressyr så är det ju perfekt tillfälle att träna bakdelsvändningar och ryggning! 
 
Avslutade med att arbeta Ricko i töm. Det var stor skillnad mot sist, han var direkt bra i formen och längre i halsen! Det känns verkligen som han har fattat vad jag är ute efter, det är roligt att jobba med hästarna när man får se resultat så fort! Trafalgar har haft en hovböld men i kväll kunde jag konstatera att den kommit ut och att han nu är ohalt och svullnaden borta, skönt! Känns som jag börjar vara back on track igen och att hästarna återigen är på gång! I kväll har jag tittat på sändningarna från Friends och inomhusfälttävlan, kan konstera att hästarna var fantastiskt fina och galopperade super! Och nog blir man ridsugen!
 
Min fina Choklad! Bilden är sen i somras, har inga nya bilder på henne eftersom jag nu mest träffar henne i boxen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0