Vild longering!

Kallt i dag med, när jag kom hem från Ica var det -22 grader. Jag hade ju bara Szum att motionera i dag eftersom de andra två gick galoppprogrammet i går, och planen var longering för honom. Den planen hade även Malin med Oliven, och vi longerade dom samtidigt. Min misstanke innan var att det kunde bli lite stök med Szum i dag. Dels för att det är kallt och hästarna gärna blir lite pigga då, sen har vi inte jobbat med longering så mycket eftersom jag tycker jag har dålig koll på honom då (jag tycker jag har lättare att påverka honom när jag tömkör eller jobbar honom vid hand) och sen är han ju van att vi är ensamma när vi jobbar och nu var ju även Oliven på banan. Man kan nog säga att jag hade ganska rätt i mina aningar...
 
De första minuterna gick bara åt till att Szum skulle springa av sig, han drog runt rätt hejdlöst i kombination med bocksprång och bakutar. Det är i sånna stunder jag funderar över hur jag vågar sitta på den där hästen! När jag bytte varv till höger, som ju har varit problemvarvet i tömkörningen på slutet, så blev han även lite kaxig och utmanade. Han körde sitt vanliga test genom att stanna, backa och sparka mot mig, ganska ordentliga protester i dag men eftersom jag tycker det är lite lättare att gå på honom i longeringen (mindre i händerna att hålla reda på, mindre linor för hästen att trassla in sig i) så gick jag på honom och drev på ordentligt. Han gav sig snabbt och sen travade han riktigt fint i linan, lugn och balanserad trav och lätt inspänd. Men han hade väldigt svårt att släppa koncentrationen på Oliven och Malin, tror han var ganska orolig för att han skulle bli lämnad själv på banan. Det här behöver vi träna mer på!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0