Nästa steg!

Bättre väder i dag, i alla fall stundtals... Förmiddan innebar lite regn men på eftermiddagen tittade faktiskt solen fram lite! Jag red ut Räkan en sväng och sedan ägnades dagen åt att ta ner en sommarhage, bara en kvar att plocka ner nu, samt bokföring. Inte så roligt jobb men det ska ju göras...
 
På kvällen var det dags för Szum. Tömkörde honom först en sväng på nersidan vägen. Vi hade väldigt olika åsikter i dag, Szum ville verkligen inte gå in på stigen som jag hade tänkt och testade typ allt för att slippa. Men jag är ju rätt envis av mig så det sltade, givetvis, med att vi gick där jag hade tänkt. Dock efter en del vändningar, ryggningar, bakutsparkar, bocksprång och försök till att sticka hem, det är inte helt lätt att parera en stor häst i tömmar men jag kommer nog att få upp vanan innan jag och Szum har tränat klart. Resten av turen gick bra, sen tömkörde jag på volt och jobbade med att få honom mer på yttertömmen. Han släppte inte riktigt lika fint som igår men det blev betydligt bättre efterhand. På väg tillbaka till stallet testade han mig igen då han ville gå till kompisarna i hagen i stället, inte heller denna gång gick han segrande ur disskutionen. Tillbaka vid stallet bytte jag utrustning och sadlade honom. Malin hjälpte mig och jag hängde lite på honom, han var lite spänd men gjorde inget. Vi har bestämt oss för att jobba steg för steg nu, och att vi verkligen kan kontrollera honom hela tiden och att han verkligen lyssnar och koncentrerar sig på oss. Så i dag tränade vi mest att han skulle stå still, med mig hängande, tills vi sa att han fick gå. Och sen gå några steg och sen göra halt igen, och stå still. Det fungerade inte helt i dag så vi får jobba vidare. Tanken är sedan att göra samma sak när jag sitter på, och att jag till slut ska kunna göra samma sak uppifrån utan ledare. Om det fungerar eller om vi får byta plan kommer visa sig, men det känns som vi måste ha honom lydig och uppmärksam på oss. För när jag åkte av i tisdags så var han inte rädd utan testade mest och han struntade helt i Malin som höll i, det säger ju sig självt att det blir farligt att rida på en häst som inte lyssnar utan bara testar gränserna.
 
Vad tror ni? Tänker vi rätt?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0