Dressyrkväll!

Var tvungen att kompensera gårdagens lugna tempo med att rida tre hästar efter jobbet i dag. Dressyrade på Räkan och Taggen. Då underlaget inte är det bästa (ge mig några decimeter snö nu tack!!) så blev det mycket övergångar skritt-trav-skritt och sidvärtsjobb. Gjorde så att jag först jobbade med övergångarna och när det kändes bra så travade jag halva volten och den andra halvan red jag i skritt och flyttade ut bakdelen utanför voltspåret. När jag var nöjd med detta i båda varv så flyttade jag ut bakdelen litegrann i själva övergången för att få in inner bakben mer under hästen och därmed få dom att arbeta mer med det. Om det fungerade? Svårt att säga, med Räkan kändes det verkligen att det hände saker och övergångarna blev bättre. Med Taggen tycker jag alltid att det är så svårt att känna hur han arbetar, han är expert på att slingra sig undan jobbet. Det är en övning som hjälper hästen in i ramen och det behövs verkligen på Taggen, och nog kändes det lite bättre efteråt än innan men inte lika tydlig skillnad som med Räkan.
 
Som avslutning på kvällen så jobbade jag och red Szum utanför boxarna. Utvidgade våra vyer lite i dag med en liten sväng på gräsmattan och på vägen, verkligen ingen lång sväng men precis där han har krånglat en massa och dessutom i mörkret. Men han känns så cool och avspänd nu när jag rider, svårt att tro att det här är samma häst som jag satt på från början och som varit så stökig och kaxig i allt. 
 
Mys Szum!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0