Hjärngympa!

I dag fick Corran jobba med huvudet! Vi red ospårat, dvs utanför stigarna och vägarna! Först red vi genom en liten skog, sen upp på ett hygge när vi hittade en ny väg som vi undersökte. Det låg massor av grenar, små träd och stubbar i vägen som vi fick gå över eller runt. Som avslutning hittade vi en liten "kärrstig" genom skogen som var snitslad av jägarna, den var nog mer anpassad för små jägare än en häst på nästan 1,70! Men Corran är som en skogsmaskin som går fram överallt, över, under eller i genom! Helt underbart med en sådan unghäst tycker jag, ännu roligare att hon ska bli dressyrhäst. Dressyrhästar är ju kända för att vara känsliga och försiktiga, och bara kunna gå där det är plant och nyharvat! En sån dressyrhäst blir nog aldrig Corran!

Med Taggen red jag lite dressyr, han kändes fin! Räkan var spänd och lite öm i ryggen så hon fick vila. Peppe longerade jag, det är tredje gånge jag longerar honom nu och det var stor skillnad i dag. Han bjöd mycket bättre och vi gjorde lite övergångar mellan trav och skritt. Sen började jag med lite förberedande uppsittningsövingar också, genom att dra i stigläder, klappa på sadeln, hoppa vid sidan och vifta med armarna. Jag tränade även honom på att stå vid pallen. Det börjar närma sig uppsittning!


Jag gillar verkligen den här bilden på Corran!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0