Evighetsarbete!

Vissa saker inom ridningen kan man aldrig träna för mycket på! Sitsen och formen till exempel, det känns alltid som sitsen behöver jobbas på. Igår försökte jag träna sitsen själv här hemma, vilket resulterat i lite träningsvärk i magen i dag, men det är bara ett bra tecken. Jag måste verkligen ta tag i sitsen nu! Framförallt behöver jag få mer stadga i sitsen, bli starkare i bålen och därmed få en starkare och mer effektiv sits. Jag har alltid haft problem med sitsen, det har blivit bättre men det är mycket kvar innan den blir perfekt. Det känns som ett evighetsarbete att komm dit!

I dag jobbade jag med en sån där evighetsövning som man kan jobba med ofta, jag ser det som en bra grundövning för hoppningen. Och det är så enkelt som ett lågt räcke på volt (man kan även ha flera låga räcken på volten), och bara jobba med rytm, anridning, sits och galoppen. Man kan prova och se vad som händer om man länger eller kortar galoppsprången, ändrar vägen eller sitsen. Jag tycker det är en övning som ger ryttaren lite hinderkänsla, samtidigt som det är ett bra sätt att jobba hästens galopp. Och när man jobbar med små hinder blir det mindre slitage på hästen och då kan man hoppa mer.


Dags att ta tag i sitsen nu!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0