Pälsfällning!

Hästarnas pälsfällning är i full gång nu, och det är väldigt olika hur hästarna reagerar på den. Vissa hästar bekommer det inte alls medan andra blir sura, går ner i vikt eller hängiga. Det brukar ju rekomenderas att man ska ge hästarna b-vitamin i samband med fällningen men nyare forsknig visar att det egentligen är protein hästen behöver när den byter päls. Jag brukar dock ge extra vitamin en period under våren ändå, vitaminmängden i höet brukar ju ofta ha minskat framåt våren. Just nu ger jag b och e-vitamin till mina hästar.

Räkan blir väldigt pälsöm när hon fäller, hon kan vara kinkig på borstar annars men nu är hon extra känslig. När det är som värst går det knappt att borsta henne utan att hon försöker krypa ur skinnet, och vissa år han jag fått ha fårskinn på sadelgjorden. Jag är väldigt glad att jag ha mina "magic brushes" i år, de tycker hon ändå bättre om. Hon blir också lite känsligare i ridningen på våren, brukar bli lite istadig en period. Man får ha det i åtanke när man planerar ridning, träning och tävling.



Taggen har de två tidigare vårarna jag har haft honom fällt sent och gått ner mycket i vikt. Han har också varit lite hängig, man har fått uppfattningen om att fällningen tar hårt på honom. I år har han faktiskt börjat fälla i tid (fäller för fullt nu) och håller hullet hyfsat än så länge. Han har gått ner lite och jag har därmed höjt kraftfodret (han går redan på fri tillgång på grovfoder), både proteinet och energin!


Lerig Tagg!


Kommentarer
Postat av: Julia

Varför har du hästen i halsrem och går den genom grimman? Bara undrar av ren nyfikenhet.

2012-03-29 @ 22:59:43
Postat av: Nilla

Taggen har en ovana att kasta sig när han står uppbunden. Halsremmen håller när han gör det (och trycket kommer längre bakpå nacken) medan en vanlig grimma ofta går sönder. När han känner att han inte kommer lös så ger han sig direkt, så jag tycker det fungerar bra.

2012-03-30 @ 08:08:42
URL: http://nillashast.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0