Att gå fot!

I dag var Totte väldigt pigg och laddad! Jag började med att gå en liten sväng med honom och jag såg hur det spratt av energi om honom, och han tog några små skutt. Och när vi sedan började longera så bockade han och studsade en hel del! Dock lugnade han sig efter en stunds jobb och kunde då göra trav-skritt-trav riktigt bra! Jag tänker jobba mycket med hanteringen på honom, för han testar alla gränser just nu och har väldigt svårt att stå still när jag ska göra i ordning honom. Men det är ju mycket nytt nu också, och att han nog var lite överenergisk i dag!

Det är många som frågar hur jag jobbar hästarna från marken, om jag använder mig av nh eller annat. Men jag gör inte så mycket annat än longerar och tömkör förutom den dagliga hanteringen då. Tycker tömkörning är ett jättebra sätt att jobba hästarna från marken. Men jag har även en annan grej jag använder, nämligen att hästarna ska "gå fot". Det är inga konstigheter utan att hästen ska gå bredvid mig (inte på), stanna när jag stannar, svänga när jag svänger och backa när jag backar. Utan att behöva dra eller bråka med hästen. Jag börjar med att stanna och om då inte hästen stannar direkt så förstärker jag med "Proo" och tar i grimman, om hästen fortsätter ändå så rycker jag till i grimmarn och backar hästen något steg för att visa att jag ville något, sen gör jag om tills hästen stannar bara av att jag stannar. Man får tänka på att vara tydlig i sitt kroppsspråk med vad man tänker göra. Det här använder jag även när jag tar in hästarna från hagen, innan uppsittning eller när det behövs!

Melwin tömkörs vintern 2010

Kommentarer
Postat av: Malin

Saknar Melwin ja, han skulle man haft ! Bra ålder nu också! :)

2012-01-10 @ 19:27:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0