Fraktur!

Det går inte riktigt bra just nu kan man säga. Var så nöjd med att jag inte behövde besöka akuten på hela 2023, men igår var det dags!

Blåst och plusgrader igår, jag började med att mocka lösdrift och pyssla lite. Den longerade jag Hera och Wilde med sadel, polletten för longeringen hade trillat ner och de vsr väldigt duktiga! Sen var jag så taggad på att komma igång med mina egna hästar igen, då började med att jag skulle tömköra Grå.

På väg upp på banan med Grå så ser jag att Wasabi fastnar i staketet i stonas hage, vet inte om hon rullat sig eller legat ner men hon får med sig tre trådar när hon kommer upp. Lite lätt panik eftersom jag står med en häst påklädd med tömmer och gjord. Stona som är lite uppspelta av blåsten och dessutom har sett Grå kan såklart inte hålla sig utan ger sig ut. De blir väldigt uppivarv och far runt som idioter!

Jag får av tömkörningsgrejerna av Grå och släpper henne i hagen. Lagar stonas hage och får in Clarinett och Lemonaden ganska lätt med en kraftfoderhink. Kvar ute är Chokladen och Wasabi och de är väldigt uppspelta, jag pulsar efter dom i snön och vid ett tillfälle ska jag gå bakom dom för att försöka runda dom för att kunna fånga dom. När jag går bakom Wasabi så kockar hon bakut och träffar min hand, jag känner direkt att det inte gick bra! Men jag lyckas få på Chokladen grimma och tar henne till hagen.

Wasabi får jag till slut tag i tack vare en kraftfoderhink och jag har precis släppt ut henne när Nisse kommer för att hjälpa mig, ringde honom efter att jag blev sparkad. Han hjälpte mig att få på täcket på Grå och sen var det bara att åka till akuten för att kolla handen.

Efter fyra timmar så är handen röntgad, det är två frakturer i handen eller egentligen en i handen och en på ett finger. Men de gör inget åt det utan det ska läka ändå. Jag som var orolig för att få ett otympligt gips är egentligen nöjd med det. Vi åt på väg hem och sen hjälpte Nisse mig att natta hästarna.

Det här var verkligen inte i planen men jag tror faktiskt att det kommer gå ganska bra. När jag bröt armen för 2.5 år sedan så kunde jag ju rida efter en vecka och red in hästar med gips. Nu är det visserligen höger hand och just nu gör det ont och handen är verkligen stel, men jag tror att det kommer ge sig rätt snabbt. Blir ingen tömkörning närmaste dagarna, jag tror att jag kan longera utan problem men gruvar mig lite för att ta av och på täckena, men det löser sig nog det med. Jag har ombokat dagens tandläkartid så har en lugn dag hemma där jag kan ta allt i lugn takt, och kan känna efter vad som fungerar!

Hera med sadel!

Wilde med sadel! 

Handen i väntsalen på akuten, i dag givetvis mer svullen 

Kommentarer
Postat av: Desirée Jonsson

Men vilken otur med handen!

Många små ben i handen som kan gå sönder, svårt att fixera och gipsa.. men om fingret besvärar dig är ett tips att tejpa ihop det med fingret bredvid och känna om det blir bättre. Svårt att ha handskar, men det kan ju hjälpa medan man är inomhus.

Hoppas det läker ihop fort!

Svar: Läkaren erbjöd sig att tejpa redan igår men jag tyckte att jag kunde göra det själv i så fall. Jag tycker att det går ganska bra men men man blir handikappad!
Pernilla Engström

2024-01-11 @ 16:55:37
URL: http://https://www.manadisvildhast.se/Blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0