Road trip igen!

En 12 timmars sväng hann vi med igår, kanske de närmaste semestertur vi kommer i år?
 
Jag började gårdagen med att rida ut Clarinett en liten sväng och sedan jobba Pricken, han red jag några varv runt pallen och nu känns det som att det håller på att släppa med spänningarna hos honom.
 
Sen dusch och så åkte jag och Nisse i väg. Först till en av Norrlands (och Sveriges) största och mest framgångsrika uppfödare av framförallt hopphästar. Några timmar med ofantligt mycket prat, fika, rundvandring och det som vi var där för, Nisse chippade två fölungar. Jättefina hästar och en fin, välskött anläggning med en fantastisk utsikt, en riktigt rolig utflykt!
 
Sedan vidare till Föreningen nordsvenska hästen i Jämtlands medlemsmöte. Det mötet var på en gård där det bedrevs flera olika verksamheter, som inkörning, avel, hästskola, kurser mm De hade flera olika raser, förutom nordsvensk så fanns där bland annat halvblod och tinker. Trevlig kväll med fika, häst prat, även där rundvandring och så även genomgång av motioner och lite föreningsfrågor.
 
Mitt i natten kom vi hem, vi gjorde toast och sen var det bara att sova. En trevlig dag i hästens tecken, även om det är jobbigt att det är så långt att åka till allt och värmen. Vissa kontraster från första stället där det var internationella stammar på hästarna, och de säljs till elitryttare, till mötet med nordsvensk föreningen där det handlar om att få fler att betäcka och använda sin nordsvensk, det är ju inte fler hästar i distriktet än att de insatta kan rabbla upp stamtavlan på dom. Men egentligen är det inte så stora kontraster, det är hästar allt och de innebär ungefär samma utmaningar och problem, och vi står inför samma svårigheter med avstånd och att vi bor lite vid sidan om i Norrland oavsett ras. Att hitta rätt köpare, att nå ut till potentiella kunder, veterinär frågan, när ska man visa sin unghäst, kostnader mm Intressant och roligt att diskutera! 
 
Här började gårdagen, på Clarinetts rygg och en fantastisk utsikt ner mot älven! 
 
Lätt att glömma bort att jag har en fraktur, tur att jag har gipset som påminner mig hela tiden! 
 
Utsikten från första anläggningen vi var på igår! 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0