Dramatik i transporten!

Vilken kväll det blev igår, lite väl mycket dramatik kan jag tycka men det slutade ju bra i alla fall. 
 
Dagen började med att jag longerade galoppprogrammet med Szum innan jobbet. Sen efter jobbet var det full fart att byta om och koppla på släpet, tog ett par mackor i farten, vattna hästar och lastade Lilla grå. Hon trampade och grejade lite redan på bortvägen men inte värre än att hon stod stilla när jag körde lite fortare eller i något gupp. Jag har kört henne lite förut, ibland står honstilla och någon gång harhon härjat lite, har mest tycktatt det varit dumheter.
 
På ridhuset blev det en del väntan för henne, och hon trampade, skrapade och sparkade en del men i omgångar. Vi löshoppade 5 hästar, förutom Lilla grå så var det en treårig fjording, Gandalf, en kallblodstravare och en liten welshponny. Lilla grå hoppade ganska bra, bra bjudning (till skillnad från ridningen) och orkade ändå trots härjandet i släpet, tror vi hoppade nästan 1.10 med henne. 
 
Man tänkte ju att hon skulle vara trött sen men inte, de hade börjat kör på travbanan och det gjorde nog henne lite mer stressad. Men jag åkte, tänkte atthon lugnar sig nog när vi åker. Där hade jag fel! Efter några kilometer hoppade släpet rejält och jag stannade på en parkering. Då hade hon ett ben över frambommen! Lyckades få ner frambommen och få loss henne! Lastade ur och sen kom de andra som hsde löshoppat, och stannde och hjälpte mig. Vi plockade ut inredningen, den lade vi i Elise släp, och lastade henne lös!
 
Hemresan var nervös, första biten gungade släpet en del men sen lugnade det sig, och hon var ändå hyfsat lugn när vi kom fram. Jag är glad att jag hade Nisses stora, tåliga släp med fronturlastning och som är lätt att plocka ur inredningen på.  Hästen är vad jag kan se helt oskadd men släpet behöver några nya delar, som en ny mellanvägg. Men det är ju lättare att fixa, är glad att jag fick hem henne och att jag inte fortfarande står där på parkeringen!
 
Sen stannade jag hos grannarna, Nisse var där och hjälpte dom att paketera kött så det blev vin och surr där resten av kvällen. Det kunde jag verkligen behöva! I dag är jag dock trött!
Från löshoppningen!
 
Den här tog Elise efter vi löshoppat, jag ser rätt less ut redan där!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0