Rida på alla växlar!

Jag har funderat lite över gårdagens träning och de andra träningarna jag ridit de sista veckorna och har reflekterat över några saker jag måste bli bättre på:

Att rida på alla växlar:
Jag fastnar lätt i att rida i ett "lagom och mellanläge" när jag rider själv, jag använder inte alla växlar på hästarna vilket jag sedan blir påmind om när jag rider träning. För att en häst ska bli riktigt bra så krävs det att hästen har många växlar att gå på och gärna några "överväxlar" att ta fram, men oavsett nivå på hästen så måste man ju rida och träna de växlar och det register som hästen har för att det ska utvecklas och inte försämras. Det är ju rätt självklart, rider jag bara på "mittimellanväxlarna" när jag rider så utvecklas inte de andra växlarna, och hästen utvecklas inte heller då. Detta måste jag bli bättre på, att använda hela hästens register och våga stretcha lite på det!
Förstår ni vad jag menar med växlarna hos hästarna?



Att hästen verkligen är framme för skänkeln:
Detta är nog min akilleshäl, att jag lätt blir lite "klämmig" med skänkeln och behöver bli lite tuffare med att hästarna verkligen går fram för skänkeln. Jag tycker det är svårt att känna när jag klämmer på dom utan att få reaktion, men genom att fokusera på att bli kvick i skäkeln så tror jag att det ska fungera. För hur ska jag få hästarna kvick för skänkeln om jag själv inte är kvick i skänkeln? Och sen det som är så viktigt; att bara driva när det behövs, sen låta skänkeln vila! Låter så enkelt och det är ju precis så jag gör med unghästarna, men ändå är det ju så svårt!

Bara att träna vidare nu och verkligen jobba med detta mellan träningarna! Men det märks ju verkligen va viktigt det är att få hjälp med hästarna och sin ridning för att utvecklas. Utan träningarna skulle jag nog stå kvar på samma nivå hela tiden utna att ta mig vidare och spänna bågen, och dessutom kanske dra på mig en massa olater och sitsproblem. Och genom att rida träningar får man även nya lösningar, övningar och inspiration!

Håller ni med mig?

Kommentarer
Postat av: Karro

Det verkar nästan som att fler än jag inspireras mycket av hippson :)

2012-02-20 @ 21:05:28
URL: http://kiinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0