Fascinerande ridning!

I morse var det "bara" -10 grader och riktigt skönt ute, tyvärr fick inte jag njuta av det eftersom måndagar innebär Icajobb hela dagen. När jag kom hem på kvällen var det -19 grader och inte lika skönt. Jag red ändå ett dressyrpass med Räkan. Hon var väldigt spänd och stod emot mycket i början, troligen har hon spänt sig lite i kylan under helgen, men hon släppte fint under passet. 
 
Jag tycker det är så fascinerande att känna hur hästen går från att vara spänd och gå emot skänkeln, sparkar mot spöet, spänd rygg och hackig kontakt i munnen, till att trava med bjudning och schwung i ryggen, mjuk kontakt med bettet och tryck i bakbenen i igångsättningarna. Detta bara av några minuters travarbete på volten! Det är detta jag tycker är roligt med ridningen och utbildning av hästar, att försöka hitta ett optimalt sätt att arbeta hästarna, att få dom fysiskt och psykiskt avspända och i balans. Att få utbilda och forma om hästarna så de jobbar på ett bättre sätt, och därmed blir mer harmoniska och dessutom roligare att rida. För mig handlar utbildning och utveckling av hästarna inte om rosetter eller tävlingar, även om det också kan vara roligt, utan att få hållbara och trevliga hästar att rida! Och i dag var Räkan rolig att rida!
 
Rolig Räka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0