Longering!

Äntligen är temperaturen vettig igen (nu i kväll bara -5 mot -25 igår) och jag har kunnat jobba hästarna igen efter den här ofrivilliga vilan. Då jag jobbade i dag och inte var hemma förrän halv sju så hann jag inte med alla hästar utan satsade på att longera Corran och Totte.

Båda fick börja att värma upp utan inspänning, sen fick de jobba lite inspänt i alla gångarter innan jag tog av inspänningen igen. De fick nämligen avsluta med att hoppa några språng över ett litet hinder i lina! Jag brukar i bland longera över små hinder, tycker det kan vara bra emellanåt. För unghästarna kan det vara ett bra komplement till löshoppningen, och jag vill gärna longera hästarna med sadel över hinder innan jag hoppar de  uppsuttet första gången. Men även äldre hästar som är spända eller stökiga kan få hoppa i lina tex. om de inte hoppat på länge eller över nya lite tittiga hinder. Det man får tänka på är att vara mjuk i handen så man inte drar hästen i munnen i språnget och att underlaget är bra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0