Nu har jag bestämt mig!

Jag har bestämt mig för att verkligen ta tag i sitsen, och till och börja med skänklarna! Jag har alltid haft problem med sitsen, vilket nog mycket beror på att jag inte fick lära mig ordentligt från början. Det gick väldigt fort när jag började rida, jag galopperade på första lektionen redan oh började hoppa efter någon månad, det gör att jag aldrig fick träna upp balans och sits från början. Sen har jag i omgångar varit lite rädd vilket gör att man drar på sig mycket spänningar, och i dag rider jag alldeles för lite för någon som håller koll på mig, då är det lätt att dra på sig ovanor. Dock tycker jag att min sits har blivit bättre de sista åren, dock inte tillräckligt bra än.

Men nu ska jag ta tag i skänklarna. Framförallt att trampa ner i stigbygeln, inte klämma med knäet och få stadigare underskänkel. Jag använder mig av tre olika sätt att jobba med detta:
* Försöka tänka på det hela tiden när jag rider, och vara på mig själv om det!
* Stretcha baksidan av vaden. Upplever att jag varit kort i de musklerna vilket har försvårat att trampa ner.
* Träna balansen på olika sätt, när jag rider ut, tex. genom att rida lätt i tre takt (sitta ett steg, stå två) och att stå upp med ganska raka ben med balansen i stigbygeln.

Jag hoppas att detaa ska ge resultat och att jag sen kan forsätta att jobba med de andra sitsfelen jag har, och även hoppsitsen. Så det finns att göra framöver! Tyvärr är det svårare att lära om, än att lära sig rätt från början. Sitsen är så otroligt viktig för ryttaren så den kan man aldrig träna för mycket på!


Kommentarer
Postat av: Eleonor - VINN KINGSLANDMÖSSA

Heja dig! De går att lära om o hitta rätt. Jag hade ju också en jätte dålig grundsits tack vare ridlärare som inte "orkade" ta tag i de. Men känner att jag har en mycket bättre grundsits nu som kan bli ännu bättre också! :)



Kram

2011-11-22 @ 08:40:54
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0