Nu har allvaret börjat...

..för Cornette! 4 åringen som är här på inridning. Hon har nu longerats någon gång och det går bra, longerar henne i skritt och trav både med stigbyglarna både uppe och nere, och har börjat med lite förberdande uppsittningsövningar. Jag vill alltid göra lite grejer med hästen innan det är dags för uppsittning, tex. rycker jag i stigbyglarna, klappar på sadeln, viftar på armarna och hoppar vid sidan av hästen (som om jag skulle försöka hoppa upp). Det är inga försiktiga rörelser utan tydligt och bestämt, jag jobbar med detta tills hästen inte bryr sig om att jag gör det. Allt för att den ska vänja sig vid att det händer saker vid sidan och på ryggen. Med Cornette i går körde jag även lite "pallträning", ställde en pall vid sidan om henne som jag sedan ställde mig på (då kommer man upp lite högre, vilket man ju även gör sedan när man ska sitta på hästen). Även från pallen klappade jag på sadeln och låtsades ta stigbygeln. Jag lade mig även lite över henne, dock med fötterna kvar på pallen. Hon gjorde allt lugnt och var cool så nu är det snart dags att hänga på riktigt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0