Hästföretagardag!

Igår var jag och Nisse på Wången på hästföretagardag. Det var väldigt roligt och intressant!
 
Först på morgonen så longerade jag galopp programmet med Szum innan vi åkte. Chokladens sår har torkat fint och snart kan jag ha täcke på henne igen.
 
Hästföretagardagen leddes av en hästforskare som berättade om sina studier om hästar i grupphållning gentemot stall, inga nyheter eller konstigheter men intressant att det nu finns bevisat och forskat på. Sen var det en italienare, Angelo Telatin, som jobbade med inlärning och problemlösning. Han visade pch förklarade hur lätt och snabbt hästar lär sig, och därmed hur mycket felaktigheter de lär sig också. Egentligen inga nyheter det heller, men fascinerande hur fort och lätt det gick. Han visade lite problem med lastning, klippmaskin och ohanterad ettåring, men det mest intressanta var när han spontant gick in till en häst i stallet och lärde den att den fick godis om den nosade på en hjälm han hade i handen. Efter att den en gång (!!!) hade fått godis efter att ha nosat på hjälmen så testade han samma igen och efter tre försök så hade han lärt sig att nosa på hjälmen=belöning. Väldigt intressant men det handlar ju (som vanligt med hästarna) mycket om timing och känsla, och det är ju så svårt! Men definitivt mer att fundera på!
 
Nu är det lördag, men känns inte alls så, och jag ska jobba på Ica!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0