Väderkontrast!

Vilken kontrast på vädret igår morse jämfört med tidigare i veckan! 3-4 plusgrader, blåst och regn! Regnet gav sig snart, och på eftermiddagen blev det riktigt fint om än inte så varmt. Tror att hästarna tyckte det var skönt!
 
Jag började med att longera Lemonaden, som faktiskt fick lite sadeltvång för första gången sen innan jul! Inte så mycket som hon haft tidigare men ändå, hon bockade när vi börjarde trava och visade obehag bara jag rörde sadelgjorden. Antar att det kommer nu som en följd av att hon ändrat sig mycket i krpppen och att hon är väldigt pigg och energisk. Fortsätter jobba på så får vi se.
 
Sen red jag dressyr på Clarinett och fokuserade på vändningar och att sitta rakt, det är väldigt svårt i höger galoppen på henne. Red sedan både Szum och Lilla Grå, och kan konstatera att jag är rakare på båda dom än på Clarinett. Szum fick jobba med fattningar och att börja kunna jobba galoppen lite mer. Lilla Grå var slingring och okoncentrerad i början men blev bättre allt eftersom. 
 
Gick runt och fixade en av de mindre beteshagarna, som är i närheten av gården, gjorde pizza till middag och åkte i väg på en lektion. När mina hästar var nattade så hade Nisse haft hästar ute så det var bara att gå runt och laga nästa hage!
 
I dag är det sol och blir nog ganska lagom värme i dag, fredag innebär Ica men förhoppningsvis hinner jag rida lite före!

Kommentarer
Postat av: Desiree Jonsson

Vad kan sadel/gjordtvång bero på tror du?

Märker att en av mina unga uppvisar tendens, och jag har aldrig upplevt det, endast hört talas om. Idag kan man inte googla om sånt heller, för man kommer oftast på forum där folk ställer om frågor tills de får ”rätt” svar 😕

Dig kan jag ju lita på, så jag kan få en vetttig tanke kring fenomenet.

Svar: Sadeltvång orsakas väl av att den nerv kommer i kläm, men även spända muskler och mentala spärrar kan orsaka. Massage kan hjälpa, vilken gjord man använder kan ha betydelse och sen gäller det att hitta rutiner och träna. De hästar som har kraftigast kan typ svimma när man drar gjorden... Jag kanske får skriva ett inlägg om det, för det finns en hel del att tänka på!
Pernilla Engström

2018-05-18 @ 20:42:13
URL: http://www.manadisvildhast.se/Blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0