Vintertisdag!

Det känns som jag har hunnit med rätt mycket i dag, men det finns ju ändå alltid massor kvar att göra...
 
Efter att hästarna var ute och stallet mockat så lagade jag en hage och drog samtidigt om strömmen lite så det ska bli bättre och enklare i vinter. Sen hann jag även plocka fram lite adventsstakar och stjärnor, advent är sen i år så det måste vara okej att tjuvstarta lite, innan de kom och hämtade Lobelia.
 
Sen var det dags för hästarna att jobba. Red först Chokladen, började på banan med longering och lite skritt och sedan red jag lite runt träd utanför banan. Nu är det dags att börja rida ut! Sen red jag Lilla Grå, hon var inte lika fin som i lördags och i dag blev hon istadig vid galoppförsöken. Vi får galoppera lite mer ute först! Tvååringarna fick testa på lite tömkörning. Lemonaden har ju fått prova lite förut och i dag kunde vi tömköra längs staketet i båda varv. Fortfarande med innertömmen direkt i bettet men nästa gång kan vi nog ha den som vanligt. För Zebbe var det första gången med tömkörningsgjorden så vi började med att longera lite med den, ofta kan hästarna reagera lite mer på den än sadeln. Zebbe brydde sig inte om gjorden men tyckte att det var lite jobbigt med bettet eftersom jag satt linan i bettet för första gången, dock givetvis med linan över nacken (in genom inre bettringen, över nacken och fäst i bettet på yttersidan). Är ju fullt normalt att de tycker att det är lite jobbigt första gången.  Sen fick han även prova tömmarna, innertömmen direkt i bettet och ytter genom ringen och över ryggen. Han fick skritta runt mig lite i båda varv. Tömkörningen är viktig som förberedelse för ridningen, dels för att få styrning på hästen men även för att kunna jobba och bygga upp hästen utan ryttare.
 
Jag tog in Dajmen, Räkan och Wasabi. Det är dags att vänja av Wasabi, egentligen hade jag tänkt vänta till efter jul men Räkan är inte helt kry och ska till kliniken nästa vecka, kändes lika bra att vänja av nu och Wasabi är ju snart 7 månader. Nu får hon och Dajmen bo inne ett tag tills det lugnat sig. 
 
Middagspaus och mockade även åt Nisse som är borta i dag. Sen träffades jag och Linda i stallet, och vi började med att släppa ut Räkan i hagen igen så nu kvittras det rätt mycket i stallet! Jag och Linda red på banan, jag red Clarinett som inte var lika fin som i lördags utan lite ofokuserad. Hon är rätt fölkär och Wasabis gnäggaden tog lite fokus! Men på slutet kom hon upp i formen och gick med lite mer tryck!
 
Ni har jag även hunnit med att baka saffranslängder med vit choklad, eller de sista står i ugnen nu. Så det blev en lång och effektiv dag, men nu är jag helt slut!
 
Utsikt från Chokladen, fint väder i dag -klart och lite kyligt!
 
Och Liten Grå!
 
Lemonaden efter sin tömkörning!
 
Hon kommer bli fin!
 
Lite otålig...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0