Nu vänder det!

Nu vänder det och ljuset kommer tillbaka! Jag hoppas att allt vändet nu när vi går mot ljusare tider! Känns som det varit tungt nu ett tag och jag hoppas att våren ska ge mig mer energi, tid och helst även mer pengar...
 
Jobbat i dag, ändå ganska lugnt, lyckades tappa och krossa tre flaskor glögg.... Efter jobbet så red jag först Szum, en vecka sedan förra uppsittningen vilket är alldeles för glest för hans del. Började rätt bra men sen spände han till och lyckades kasta sig så att jag knäckte till ryggen på något sätt. Kände direkt att något hände i ländryggen och sedan fick jag ont, går nog till sig men typiskt. 
 
Jobbade sedan Zebbe, som jag skrev igår mot nästa steg, kom inte hela vägen i dag men på god väg. Jag vill verkligen vara säker på att hästarna är med och redo, och repeterar hellre en gång till än chansar, speciellt i det läget vi är nu. Det är nog så att det tar lite längre tid att rida in hos mig än de stora proffsstallen, dels för att jag inte har något ridhus utan är beroende av väder och underlag, dels för att jag inte alltid har hjälp utan gör mycket på egen hand och så för att jag är väldigt noggrann och försiktig. Quick fix är inte min grej och unghästarna ska verkligen känna sig trygga. Men alla dessa orsaker tillsammans gör att man får hästar som är väl förberedda, lättare för ägarna att fortsätta med själva (alla har ju inte ridhus och hjälp hemma) och en bra grund för hållbara ridhästar. Unghästarna som varit här är tömkörda, jobbade på olika underlag och miljöer, inte bara ridhus eller bana, och ridna i skogen, en god grund för en framtida ridhäst oavsett ras, inriktning eller framtids planer. Å andra sidan tar jag lite mindre betalt än de flesta proffsstallen så det jämnar nog ut sig! 
 
Oj vilken utsvävning! Tillbaka till Zebbe! Longerade först, i dag var första gången han testade inspänningen, provade dra i den, ta stöd, släppa... Det är bra, de måste prova och se hur de ska lösa det, detta får de gärna testa klart med inspänningen och innan man rider. Sen "red" jag honom från marken, det är alltså att jag gick vid sadelnivå och startade, stannade och styrde. Man kan tycka att det är samma sak som tömkörningen men inte riktigt, i tömkörning kommer du mer bakom och får naturlig drivning. Mycket riktigt var det där svårigheten var, att han skulle komma på att han skulle gå, stopp och styrning fungerade fint. När den poletten trillat ner så ställde jag mig i stigbygeln och testade samma sak, att starta och stanna (styra är svårare när man står i en stigbygel). Här hade vi samma problem, han förstod inte först att han skulle gå fram. Så ner på marken, repetera, kliva upp igen. Ett par gånger så hade den poletten och trillat på plats och jag kunde starta och stanna ståendes i stigbygeln! Men där gav jag mig för i dag, satt upp ett par gånger men sparar start och stopp uppsuttet till nästa gång. Är helt övertygad om att det kommer gå bra då! Men det är verkligen en helt annan sak när man inte har någon som leder och hästarna måste fokusera helt på mig och mina signaler, och de inte kan tjuvkika på ledaren.
 
Lång utläggning i kväll! Nu sova och ladda om för i morgon och kvällsöppet på Ica!
 
Min sötaste prinsessa! Lemonaden är lite översocial just nu...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0