Reflektioner från dagens dressyrtävling!

Jag passade på att titta lite på dagens dressyrtävling, detvar en nationell tävling  (vad gjorde jag och Szum där???) med många ekipage och klasser upp till Prix St Georg! 
 
Jag har sett många fina hästar, bra ridning och mycket dyra grejer och blingbling! Men jag hittade i alla fall ett ekipage helt utan blingbling och med en dressyrsadel av äldre modell, vi både parkerade bredvid varandra och värmde upp samtidigt, kollade resultatet sedan och uon landade strax utanför placering. Men annars är det mycket puts, många dyra grejer och mycket bling!
 
Nu var det faktiskt inte bara Szum som spexade till det. Oväntat många hästar tittade på saker och stökade, en häst som hade vunnit igår studsade rejält i galoppen i dag! Dessutom hade många problem med vattenpölarna inne på banan! En lydig och välriden häst måste ändå räcka till rätt långt i dessa klasser, även om det faktiskt krävs lite mer för att vinna kanske. Lydnaden och hur välriden hästen är avslöjas väldigt tydligt i ett dressyrprogram! 
 
Numera får man halvpoäng på dressyrtävling, jag tycker personligen att det är ganska bra, om det har förbättrat vet jag inte men jag tycker att det är många poäng i mellanmjölksland, dvs 5, 6, 7. Man kan se poängen på equipe, jag kollade i genom min klass och den högsta poängen som delades ut var 7.5! Är det inte konstigt att det på 10 ekipage med minst 20 bedömningspunkter så når ingen upp till betyget bra? Var vi så dåliga? Eller använder inte domarna skalan? Skalan neråt ser Szum till att den används, vi lyckas alltid skramla in någon etta eller kanske rentav en nolla!
 
Jag har även konstaterat att jag har bra hästmaterial hemma i stallet! Mina hästar är fina och de rör sig tillräckligt bra för att räcka till i dessa sammanhang i alla fall! Visst har jag sett fina hästar i dag men jag saknade lite gång på många av dom. Och som sagt så har jag bra hästmaterial, Szum har mycket rörelser och kapacitet, problemet är bara att rida fram det! Clarinett har mycket rörelser i sig och kan bli en riktigt fin dressyrhäst, Lilla grå rör sig väldigt bra i töm men i ridningen är det nog ett tag kvar innan jag hittar det. Unghästarna finns det också lite gång hos, i alla fall Lemonaden och Dajmen, det visar sig ju framöver men jag tror inte att de är så tokiga.
 
Men det spelar ingen roll hur bra hästarna är hemma eller i hagen, man måste ju kunna rida fram det också. Så nu ska vi träna och trimma, målet är att rida medelsvår, ja jag planerar att bli dressyrtant! Första planen med Szum är att han måste bli starkare, så nu ska vi jobba med styrka och att bygga upp honom. Har en plan hur, vi får se om det fungerar!
 
Foto: Rebecka Amrén 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0