Jobbhelg igen!

Så har jag klarat mig igenom ytterligare en jobbhelg, det blir lite som det blir dom helgerna men det är ju bra betalt så det får man ta.
 
Igår efter jobbet så började jag med att städa! Det tog typ en timme men var välbehövligt! Fortsatte med att rida Szum som betedde sig väldigt  märkligt. Först fick han som sadeltvång när vi började gå upp mot banan, sen var han stel och stapplig när jag longerade honom och när jag satt upp var det som att sitta på en tunna, han sköt upp ryggen och var spänd. Men efter mycket skritt och sedan trav under lättridning på stor volt så släppte det lite och vi kunde jobba med lite sidvärts och tempoväxlingar, men han släppte inte helt. Väldigt spänd i musklerna i ryggen både före och efter ridpasset.
 
Fortsatte sedan med att jobba Pavel. Longerade först med fokus på att proo betyder stopp, vilket fungerar jättebra, och att stå kvar på halten. När det kändes bra så satte jag på honom ett reflextäcke! Han är inte van att ha täcke och tyckte det var rätt läskigt att bara ha på sig det, fortsatte longeringen med täcke. Sen tog jag honom på en mindre volt runt mig i skritt samtidigt som jag drog i täcket, klappade på det och viftade med det. Avslutade sedan med att hänga det runt halsen! Riktigt bra träning för honom då han nog tyckte jag var men än lovligt tokig när jag höll på med det där täcket! Innan jag tog in hästarna för kvällen så tog jag in Lemonaden och borstade henne lite!
 
På kvällen sedan blev det Morden i Midsummer och en sen middag med soppa och nygräddade baguetter. 
 
I dag tog jag Szum i töm innan jobbet. Jag ville se hur han rörde sig och betedde sig, men i dag var det en helt annan häst! Musklerna var mjukare redan när jag borstade honom och även om han var lite stel i bakbenen första varven så släppte det snabbt och han var väldigt fin sen. Inte blev jag så mycket klokare av det...
 
Efter jobbet så fick jag först besök av en kille från grusfirman som ska göra underlaget till min blivande lösdrift. Och sen kom Malin, vi red ut med Clarinett och Tant. Vi galopperade fort på grusvägen, vilket Clarinett behövde nu och Tant som var rejält taggad var inte nödbedd om det!
 
Sen hjälpte Malin mig med Pavel, han bjöd så bra och var avspänd när jag stod i stigbygeln så vi tog nästa steg och skrittade honom uppsuttet! Bara kortare sträckor med halter mellan men det gick bra! En gång hamnade han i ett sånt läge där han tidigare fått panik och försökt dra i väg, men vi löste det! Han stannade inte när jag prooade utan började steppa i sidled men han det blev inget mer utan han lyssnade och stannade, enligt Malin så gjorde hon inget utan han lyssnade på mig, det är bra! Vi gjorde om det igen utan stök. Känns som det går åt rätt håll nu!
 
Nu kör jag en repris på gårdagen med Morden i Midsummer, men varma mackor till i dag!
 
Pavel igår!
 
Och med täcket runt halsen!
 
Szum i morse!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0