De evigt gröna ängarna!

Igår började dagen tidigt med att jag packade in Traffe i släpet för hans sista resa! Jag körde honom till slakteriet i Ullånger. Beslutet togs redan i januari men det har varit lång väntan på att få en tid, även om det gick fort när jag fick nummer till rätt person. Efter dressyrträningen i början av januari när han var halt igen så bestämdejag mig att ta bort honom, och jag ska försöka förklara hur jag har tänkt. Jag köpte Traffe för ett och haft år sedan som ett projekt, jag visste redan då att det både kunde gå bra och åt skogen. Han har fått väldigt mycket tid hos mig, jag har tömkört, jobbat grunder och galoppprogrammet massor med honom och han har blivit finare i kroppen. I perioder har han varit väldigt fin att rida, vi har ju tagit oss ut på några mindre tävlingar, men så fort han har börjat gå bra så har det kommit bakslag i form av att han känts ofräsch eller börjat dumma sig. Nu hade jag ju hållt på i flera månader att stärka upp honom med tömkörning och galoppprogrammet, ändå fungerade inte ridningen och till slut visade sig en hälta. Nu hade jag ju kunnat åka n och behandla den hältan men jag misstänker att det finns något mer och hade då velat gå i genom hela hästen,i alla fall nacke, hals och rygg vilket jag inte har råd med på en oförsäkrad häst som det inte finns något försäljningsvärde på. Han är dessutom 16 år och svår att rida. Jag misstänker att det är något större fel pga av att han ofta är fin på raka spår men har hela tiden haft problem att vända, sväng och böja sig, Man ska också komma ihåg att han har varit i fem länder på fem år! Det är alltså en häst som vandrat mycket, och med all säkerhet varit med om alldeles för mycket!  Nu slipper han flytta mer, han slipper ha ont och slipper stressen han upplevt i ridningen. Istället galopperar han fritt på gröna ängar!
 
När jag kom hem igår var jag helt slut, dethar varit en tuff helg och sedan släppte nog en del spänning när jag åkt med Traffe så jag var helt bort och sov på soffan en knapp timme! Inte likt mig men sen hade jag nog med energi till att tömköra Clarinett ute i smön och rida Szum på banan. Szum ville jag bara känna lite på efter helgens träning och han var jättefin! Sen middag innan jag åkte i väg och hade några lektioner och red en häst. Som ni förstår blev det sedan raka spåret till sängen och inget bloggande. I dag ska jag förhoppningsvis vara piggare och dessutom lyser solen så det ser lovande ut för en fin dag!
 
Här kommer några bilder från min tid med Trafalgar!
På dressyrtränng!
 
Trött!
 
Söt!
 
Hoppa kunde han i alla fall!

Kommentarer
Postat av: Malin

Vad trist att höra! Men du tog nog rätt beslut. Kram på dig!

2016-03-16 @ 07:11:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0