Mer aprilväder!

Aprilvädret fortsätter, om än lite bättre i dag trots att det var vitt i morse igen. 
 
Jag tömkörde den lilla grå i morse innan jobbet.  Hon är enligt uppgift inte tömkörde tidigare så jag började lite försiktigt med innertömmen direkt i bettet men då hon är mycket longerade,  och ju även riden och dessutom väldigt obrydd för tömmarna så ändrade jag snabbt tömsättning. Hade i stället innertömmen genom bettringen till gjorden. Hon fick jobba i trav på volt och i skritt på fyrkanten med lite styrövningar. Jag tror att jobbet i töm kommer göra stor nytta på henne när hon ska bygga upp kroppen, hon gick väldigt fint på volten men vi måste jobba lite mer på styrningen.
 
Efter jobbet plockade jag fram bommar och små hinder, och la på hoppsadeln på Szum med planen att rida bommar och travhoppa lågt. Men vilken besvikelse det blev! Det märktes direkt att Szum inte var nöjd med sadeln och han sköt fram mig i den så inte heller jag fick någon balans i den, jag som älskar den sadeln annars! Han har bara haft den ett par gånger i vinter och då har det känts okej, även om jag vet att den inte ligger perfekt, men i dag var han inte alls nöjd och ville inte ens trava! Jag försökte några varv innan jag gav upp, nästa gång tar vi dressyrsadeln! 
 
I stället hoppade jag med Tant, i dag lite mer riktigt!  Vi hade en linje med två räcken som låg på ca 80 cm,  dvs inga höjder men lite mer hoppning än det vi gjort i vinter. Och jäklar vad ringrostig det kändes! Hoppning är verkligen en färskvara!! Men känslan kom tillbaka mer och mer för varje språng så det kommer nog. Vi gjorde en rolig uppvärmningsövning också! Jag red på en åtta runt räckena på långsidan, på "diagonalerna" red jag skänkelvikning. Först i trav och sedan i galopp! I galopp red jag först sidvärts och sedan ett byte innan volten, det är inga dressyrbyten men hon byter på signalen och oftast både hyfsat bra och rent. Även om Tant kan vara lite tjafsig i munnen och benen hår åt alla håll emellanåt så är hon väldigt lydig, och därför rolig att rida övningar som denna. För övrigt väldigt bra övning!
 
Sen en sen middag, dock en och en halv timme tidigare än igår, med fläskpannkaka och sedan äppelkladdlaka till efterrätt. Nu sova, i morgon Ica igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0