Variera formen!

I dag blev det ett lättare dressyrpass på Tant efter jobbet. Vi arbetar ju mest på formen just nu, jag vill att den ska vara lite mer flexibel så jag kan variera mellan lägre och högre form. Tant hamnar lätt i ett läge och jag har svårt att få henne riktigt låg i nacken och lång i halsen. Jag tycker att det är viktigt att kunna variera formen och jag ser det som en avstämning på hur loss och genomarbetad hästen verkligen är. Målet är att kunna ändra formen utan att ändra tempot eller tappa kontakten i handen, att variera formen är ett sätt att undvika eller i alla fall minska mjölksyran hos hästarna och kan därför vara ett bra sätt att minska skaderisken. Trötta muskler gör att leder, senor och ligamnet får vara stötdämpare i stället för musklerna och ökar risken för skador. Genom att variera formen ökar blodgenomströmningen i musklerna och därmed minskar risken för mjölksyra. Det är ju också ett sätt få hästen mer avspänd och elastisk i sin muskler när de inte får arbeta statiskt.
 
Även mentalt är det ett bra arbete för hästen att man varierar formen, hästen blir uppmärksam och fokuserad på ryttaren och du som ryttare kan hela tiden checka av att hästen är med dig och att du har dennes koncentration. Men det är ju så klart viktigt att du behåller kontakten med hästen mun och har ett lätt, och jämnt, stöd på bettet hela tiden, att hästen går kvar i balens och är kvar i din ram. Ofta ser jag ryttare som släper tyglarna och låter hästarna gå på hängande tyglar när de travar ner, så ska det inte vara! Du ska inte ge mer tygel än vad hästen söker stöd på bettet, annars hamnar hästen bara i framvikt eller släpper över ryggen. I början kanske man inte kan variera formen mer än lite, litegrann och då får man börja där. Sen efterhand kan man få ut halsen mer, eller få upp hästen mer i formen. Det handlar om styrka hos hästen, lite teknik men mest känsla hos ryttaren samt att hästen ska vara avspänd och mjuk i musklerna och detta kommer inte på en gång. Tålamod och träning är vad som gäller! Och Tant och jag har fortfarande lite kvar att jobba på!
 
 
Foto: Albin Alf
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0