Första snön!

I dag kom första snön, nu var det ju inte speciellt många flingor som det handlade om och inget som låg kvar men ändå får man lite julkänslor av första snön tycker jag. Dessutom har vi börjat med julmust, saffransbröd och tomteskum på jobbet vilket späder på julkänslorna, i dag hade vi i och för sig även semlor (!!!) och det känns ju väldigt främmande den här tiden på året..
 
Trots en lång dag som började vid 6 i morse för att hinna hästarna innan jobbet, och som var över stra efter 21 i kväll så har det varit en bra dag. Är väldigt nöjd med hästarna som jag jobbade i kväll, hästar kan verkligen göra ens dag!
 
Först red jag och Elise ut med Flisan och Räkan. Givetvis hann det bli mörkt innan vi ens kom i väg, men trots att Flisan inte är mycket uteriden så var hon cool och duktig. Tror hon kommer bli en rolig ridhäst, hon känns glad och framåt. När vi kom tillbaka så hjälpte Elise mig så jag kunde åka lite på Frallan. Vi skrittade lite runt boxarna, över gräsmattan och runt på gården. Hon är verkligen helt lugn nu när jag sitter upp, men hon har lite problem med balansen. Det känns som hon tycker det är besvärligt med en ryttare att balansera upp och extra besvärligt blir det när marken inte är helt jämn, när vi ska svänga eller om det lutar. Det är ju rätt vanligt att det lutar och är ojämnt (om man inte håller sig på banan eller i ridhuset då) så det är nog bäst vi tränar på det, svänga är ju också bra att kunna. Tror nog att hdet ger sig, är ofta så med unghästarna i början att de har lite svårt med balansen, speciellt i nedförslut men de brukar lära sig fort!
 
Avslutade kvällen med att rida Basse på banan. Det var första gången jag red honom och vi red ett skrittjobb på ungefär samma sätt som vi gjort i tömkörningen. En del sidvärtsjobb, mycket ridning innanför spåret och jobbat med rakriktningen, vändningar, skritt över bomamr och hela tiden en tanke att få honom låg och rund i formen. Han skötte sig fint men kunde inte låta blir att hoppa i väg några gånger när det fanns livsfarliga grejer att kasta sig för. Vad dom livsfarliga grejerna var vet jag inte men man kan ju förstå honom, han har ju vilat länge och har mycket energi som ska ut.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Det finns säkert en massa läskiga saker i buskarna vid ridplanen! Tror dock att han är lycklig över att äntligen få göra nåt vettigt! :)

Svar: Det är han säkert, men vi har lite olika tankar om vad som är vettigt att göra! Basse tycker nog att en galopptur i skogen är betydligt mer vettigt än dressyrjobb i skritt! Men han får ha lite tålamod!
Pernilla Engström

2013-10-17 @ 22:44:52
Postat av: Åsa

Ha,ha! Man kan inte vara överens om allt här i världen! :)

2013-10-18 @ 19:40:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0