Jensclinic!

Just nu är det väldigt lugnt, med hästar och lektioner, och med akuta saker som måste göras på gården. Därför passade jag på att ta chansen när jag fick den, alltså när jag hade möjlighet att få åka på Jens Fredricssons clinic i Umeå! Han var ju i Sundsvall i helgen men då jobbade jag. Nu var det en bekant, vi brukar hälsa och prata lite på tävling, som också missade i helgen och som bestämde sig för att åka till Umeå i stället.
 
Men jag började så klart med lite ridning här hemma. Först Szum som fick gå lite lugnt då han drällt av sig en sko, vi travade några varv på banan och sen skrittade vi i skogen. Sen red jag och Elise ut på tant och Gandalf, innan jag åkte till Sollefteå för vidare färd mot Umeå.
 
Clinicen var jättebra, jag har lyssnat till Jens tidigare och även då har han varit jättebra. Ibland tycker jag att det är lite mycket show och blir lite överdrivet och tramsigt, men det han säger är verkligen jättebra och han lyckas visa upp vilken bra ryttare och hästmänniska han är, dessutom höll de tiden exakt och det är proffsigt tycker jag! Han fokuserade mycket på grunderna och markarbetet, mycket noggrann med att hästarna skulle vara rakriktade och i balans, och att ryttarna inte fick rida med för mycket hand. Detta visade han även då han satt upp på flera av hästarna, efter något varv så jobbade och rörde sig hästarna på ett helt annat sätt! Ryttarna hade kanske haft problem med att hästarna blev tunga i handen eller inte framme för skänkeln, Jens red dom på helt långa tyglar, helt i balans och bara red dom med kroppen. Jag har ju en uppfattnng om att bra ridning kan lösa många problem hos hästarna som till exempel stumheter och stelheter i hästens kropp, mindre rörelsestörningar, istadighet, spänningar och tjafs i munnen, precis som dålig ridning kan framkalla detta. Och vad bra ridning gör för hästen fick vi verkligen se, nu är jag ännu mera peppad att utvecklas som ryttare!
 
Vad tar vi med oss från detta då? Att man hela tiden måste jobba för att bli en bättre ryttare, att kontollen inte sitter i handen utan i ryttarens kropp och då framförallt i mellandelen och att man ska rida med hästen och inte kämpa mot den! Jens pratade även mycket om vikten att ha mål, visioner och att våga satsa på det man vill. Så det tar jag med mig och fortsätter fila på mina planer och visioner för företaget och mig!
 
Kom hem vid halv ett i natt, var då rejält trött och hade huvudvärk så det var bara att ramla ner i sängen dirket. Nu är hästarna ute och det är mockat, nu ska jag rida lite och i eftermiddag väntar ett par lektioner. November är en lugn och ganska trist månad, men i natt har det har kommit lite snö så det lyser upp och helt plötsligt känns det mesta bättre!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0