På yttertömmen!

Även i kväll blev det tömkörning, jobbade både Szum och Räkan på banan. Började med Szum, lade ganska mycket fokus på att jobba skritten på honom. Han har ju haft svårt att skritta i töm och jag har varit ganska nöjd med att det inte har blivit trav. Nu går det bättre och det är dags att höja kraven lite. Han blir lätt slingrig och ramlar in i skritten så jag jobbadei dag med bägen, formen och med att få skritten mer avspänd. Och när jag kommer dit så blir även traven bättre sen!
 
Även Räkan är lite svår i skritten, också hon blir slingrig och bjuder dåligt, i traven är de lättare men i dag hade jag problem med henne i höger varv. Där ville hon inte ta yttertömmen utan ramlade in och hamnadei framvikt. Jag tycker det kan vara lite svårt att få hästarna på yttertömmen när jag tömkör, det är lättare uppsuttet då man ju har innerskänkeln som hjälp men tömkörningen kan var ett bra sätt att kontrollera om hästen verkligen har ett ärligt ytterstöd. Det märks väldigt lätt om hästen inte är på yttertömmen eftersom hästen då gärna ramlar in i volten, blir utåtställd, slingrig och svår att ändra vägen på. I höger varvet började jag i skritten med att tömköra på en liten fyrkant för att känna att hon tar yttertömmen och att jag kan hålla henne rak. Jag vill sedan ha känslan att jag när som helst kan köra rakt ut ur volten, vilket jag gärna även testar i bland. I dag saknade jag den känslan i början men när jag jobbat i genom det så travade hon riktigt bra och var fin i formen. Och då kunde jag ändra vägen, köra rakt ut ur volten när jag ville och jag kunde både ställa och rakrikta!
 
Tömkörning av Szum i höstas!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0